Model AIDA, alebo aj stratégia AIDA, je skratka zložená z prvých písmen anglických slov Attention, Interest, Desire, Action. Ide o model postupného pôsobenia propagácie. Na konci stojí spokojný zákazník, ktorý vykonal to, čo sme od neho požadovali – kúpu, odoslanie objednávky a iné.
Attention (pozornosť) – najprv je potrebné upútať pozornosť na produkt/službu u zodpovedajúcej cieľovej skupiny.
Interest (záujem) – pozornosť už máme, teraz potrebujeme vzbudiť záujem, prebudiť v potenciálnych zákazníkoch chuť zistiť o službe/produkte viac informácií.
Desire (túžba) – teraz prišiel čas, aby sme zákazníkovi ukázali, prečo po produkte/službe tak veľmi túži, prečo bez neho/nej nemôže byť a potrebuje ho vlastniť.
Action (akcia) – túžba zákazníka je už natoľko veľká, že sa pre produkt/službu rozhodol. Teraz mu tento proces musíme čo najviac uľahčiť.
Keď viete, akými fázami rozhodovania zákazníci prechádzajú, môžete presnejšie cieliť svoju propagáciu na jednotlivé fázy. Model je postupný, v každej fáze sa zameriavame na niečo iné. Dôležité je tiež uvedomiť si, že v každej fáze sa počet oslovených zmenšuje. Počet potenciálnych zákazníkov, ktorých pozornosť naša reklama upúta, bude omnoho väčší ako počet tých, ktorí sa rozhodnú produkt/službu kúpiť.
Ukážme si to na jednoduchom príklade. Predstavte si, že každoročne organizujete koncert (a nepomáha vám s tým marketingová agentúra). Aby ste o ňom dali ľuďom vedieť, umiestnite niekam reklamu.
Vo fáze Attention si zákazník rozklikne reklamu a dostane sa na váš web.
Nasleduje fáza Interest, keď si zákazník prezerá váš web a zisťuje, kde a kedy sa akcia koná. Recenzie od návštevníkov z minulých rokov a zostrih videa z minulého ročníka v zákazníkovi vzbudia túžbu, sme vo fáze Desire.
Zákazník chce ísť na váš koncert. A to je presne ten moment, keď si objedná lístky a zaplatí, tým vykoná akciu a my sme sa dostali do poslednej fázy Action.
Možno sa zhodneme, že najťažšie je zákazníka zaujať a „pritiahnuť“ ho k tomu, aby sa vôbec oboznámil s našou stránkou alebo produktom. Preto ľudí nenechajte príliš dlho rozmýšľať a hneď na začiatku im poskytnite jasné informácie o vás a vašom produkte. Alebo o sebe aspoň dajte vedieť.
Buďte aktívni – pridávajte príspevky, robte reklamu aj prostredníctvom bannerov.
Sledujte aj iné účty – ľudia a firmy vás tak môžu jednoduchšie objaviť.
#Tagy – sú formou kľúčových slov na sociálnych sieťach. Nie všetky tagy sú však tým pravým kľúčom ku komunite, ktorú hľadáte. Správnym používaním však otvoríte brány k svojim zákazníkom. Potrebná je aj analýza.
Nezabúdajte na offline propagáciu – spomeňte sa v článkoch, inzerátoch alebo sa ukážte na billboardoch či banneroch v metre.
Inzerujte aj na stránkach dodávateľov a partnerov – samozrejme, len ak nejakých máte. :)
Tvorte oboje – organický obsah, ale využite aj ten platený. Najmä ak ste v podnikaní alebo na sociálnych sieťach noví, platený obsah vám pomôže k tomu, aby sa o vás ľudia dozvedeli rýchlejšie.
Aj keď ešte zákazník nie je úplne „lapený“ našou ponukou, v tejto fáze sme ho minimálne zaujali. A predstavte si, že sme ho dokonca zaujali natoľko, že sa možno začne pokúšať zisťovať o nás alebo o našom produkte ďalšie informácie.
Preto dajte pozor, aby zákazníkom nechýbali dôležité informácie. Ak ich nebude mať dostatok, je dosť možné, že tento záujem odíde rovnako rýchlo, ako prišiel.
Čo medzi takéto informácie patrí?
Kreatívny popis
Jasný, krátky – ale zároveň strhujúci a maximálne kreatívny. Mali by ste v ňom zhrnúť všetky dôležité znaky toho, kto ste, čo robíte a čo ponúkate. Nezabúdajte však na to, že KRÁTKY sa skutočne nerovná NUDNÝ.
Cena
Alebo aspoň informácia o tom, kde ju možno dohľadať či konzultovať. To je vhodné najmä vtedy, ak robíte veci na zákazku alebo poskytujete služby, ktoré si vyžadujú samostatnú kalkuláciu.
Kvalitné a pútavé fotografie
V dobe rozvinutých technológií jednoducho nesmú chýbať – a to na žiadnej sociálnej sieti. Nemusíte si hneď kupovať najmodernejšie fotoaparáty (profesionálne fotky či videá ale určite nie sú na škodu). Často stačí, ak budete maximálne kreatívni. Verte, že vizuál dokáže zázraky. Zobrazenie produktu z viacerých uhlov vám zaručí plusové body.
Kontakt
Možno nie každý, ale určite niektorí ľudia sa s vami budú chcieť spojiť. Poskytnite im kontakt priamo na vás, email, telefón, najlepšie oboje.
Máte nový produkt
Je skvelé zmieniť sa o ňom na sociálnych sieťach. Dajte ľuďom najavo, že na nich myslíte a robíte všetko pre to, aby ste im poskytli to najlepšie a najnovšie. A to rýchlosťou svetla.
Špeciálne zľavy, ponuky
Skvelý spôsob, ako si získať zákazníkov. Preto, keď niečo také ponúkate, dajte o tom vedieť čo najrýchlejšie. Nezabudnite sa tiež zmieniť, dokedy platia, aby ich zákazníci skutočne nepremeškali.
Zaujať ľudí, rovnako ako v nich vyvolať pozornosť či túžbu, by ste určite mali aj prostredníctvom iných marketingových kanálov.
Majte na pamäti, že ak sa kdekoľvek zmienite o svojej jedinečnej výhode, či už v letáku alebo bannery, vaši zákazníci by túto informáciu mali vidieť na všetkých kanáloch rovnako.
Je úplne jasné, že nie ste jediní, kto podobný produkt na internete predáva.
A tak u potenciálnych zákazníkov prichádza na rad porovnávanie s konkurenciou. Hľadanie lepšieho, kvalitnejšieho, lacnejšieho. Jednoducho toho najlepšieho, čo z ponuky dokážu vyťažiť.
Medzi online konkurenciou buďte preto VY ten pravý. Ten, kto zasiahne ľudí priamo do srdca a zapíše sa im do pamäti na dlhý čas. Nechajte ich vzplanúť túžbou prezentovať svoje hodnoty práve prostredníctvom vašej značky.
Na čo by ste pri tom nemali zabúdať?
Promujte – zahrňte do propagácie špeciálne ponuky, dopravu zdarma, darčeky. Kto by vás potom nemiloval? ♥
Urobte súťaže – ešte lepšie – zapojte ľudí do diania. Podmienky môžu byť úplne jednoduché a zábavné, a aj tak vám pomôžu získať si viac priaznivcov.
Aktualizujte – nezanedbávajte zákazníkov a prinášajte im pravidelné a najnovšie informácie o tom, čo sa deje vo firme, s produktom alebo činnosťou. Vyšperkujte svoj profil a prilákajte zvedavé oči.
Poskytnite nadštandardné služby – najlepšie také, ktoré zákazníka sprevádzajú pred, počas aj po nákupe.
Čítajte komentáre – sledujte, čo sa vám zákazníci snažia odkázať. Počúvajte ich a vylepšujte tým svoje produkty aj prístup.
Od vzplanutia túžby je už len krôčik k nákupu. Dodržujte preto tieto pravidlá a udržte si zákazníkov. Aj v tejto fáze sa totiž môžu pokojne obrátiť na konkurenciu.
V tejto fáze modelu AIDA zákazník rozmýšľa len nad tým, kde a ako čo najrýchlejšie získa váš produkt. Urobíte skutočne dobre, ak ho necháte rozmýšľať čo najmenej. Nedovoľte, aby zmenil názor kvôli nejasným informáciám. Každý musí mať jasno.
Vyjasnite proces nákupu.
Uveďte jasne všetky spôsoby platby – prevodom, na faktúru, dobierkou alebo inak.
Vyjasnite možnosti a spôsoby doručenia – dá sa tovar vyzdvihnúť na pobočke? Posielate ho kuriérom? Koľko stojí doprava? Je od určitej sumy zdarma?
Čím viac ľudí si u vás nájde to svoje, tým viac ich bude nakupovať. Poskytujte preto čo najviac možností platby a doručenia. Splníte tak želania mnohých zákazníkov. A keď im tieto informácie podáte „na zlatom podnose“, bez zbytočného hľadania, určite vám to oplatia svojou lojalitou.