CPA

Vysvetlite mi, čo je to CPA.

CPA je skratka pre Cost per Action, po slovensky cena za akciu alebo cena za konverziu. Akciou sa myslí napríklad vykonanie registrácie, prihlásenie sa na odber e-mailov, vyplnenie online formulára, telefonát, odoslanie e-mailu alebo kúpa produktu či služby.

Ide o jeden zo spôsobov platby za platenú reklamu v online marketingu. V tomto prípade platíme za reklamu až vtedy, keď dôjde k vopred definovanej akcii, teda konverzii. CPA sa najviac využíva v affiliate sieťach a programoch.

Náklady na CPA sa odvíjajú od samotného produktu a od toho, ako je tento produkt prezentovaný na webe.

Namiesto CPA sa niekedy používa aj označenie PPA (Pay per Action).

Ďalšie možnosti platenia za reklamu sú CPC (Cost per Click) / PPC (Pay per Click), CPE (Cost per Engagement), CPM (Cost per Mille ) / CPT (Cost per Thousand) alebo CPV (Cost per Viewer).

Prečo je CPA dobré?

 Najväčšou výhodou CPA je, že náklady na reklamu sú využité efektívne, platíte iba za tých používateľov, ktorí vykonali vopred definovanú akciu. Ukážme si to na hypotetickom príklade:

Prevádzkujete e-shop s potrebami pre psov. Dostali ste nové interaktívne hračky a rozhodnete sa ich propagovať bannerom, ktorý umiestnite na portál o psoch. Ako konverziu si zvolíte nákup hračky.

  • Používateľ X uvidí reklamu, klikne na ňu, ale nič nekúpi. V tomto prípade vás nestojí nič.

  • Používateľ Y uvidí reklamu, klikne na ňu a hračku si kúpi. Tým vykonal konverziu – a za tú už platíte.

CPA je veľmi dobre merateľné, môžete sledovať aktivitu zákazníkov napríklad odkiaľ na stránku prichádzajú, na aké kľúčové slová reagujú, aké akcie vykonávajú. Konverzie sa dajú sledovať napríklad pomocou Google Analytics. Získané dáta potom marketingová agentúra využije na efektívne nastavenie marketingovej stratégie.