CPC

Vysvetlite mi, čo je to CPC.

CPC je skratka pre Cost per Click, po slovensky cena za preklik.

Ide o jednu z možností, ako platiť za platenú reklamu v online marketingu, ktorá veľmi úzko súvisí s reklamným modelom PPC. V tomto prípade cena za preklik označuje sumu, ktorú zaplatíme za to, že sa používateľ preklikne na naše stránky. Za samotné zobrazenie reklamy teda podnikateľ alebo marketingová agentúra neplatí nič.

Cena za preklik nebýva pevne stanovená. Preto sa často stretneme s pojmami Max. CPC alebo bid (ponuka), ktoré vyjadrujú maximálnu sumu, ktorú sme ochotní za preklik zaplatiť. Výsledná cena vychádza z aukcie medzi inzerentmi, ktorí cielia na rovnaké kľúčové slovo. Vysvetlime si to na hypotetickom príklade:

Vytvorili sme reklamu, pri ktorej sme stanovili CPC 0,60 €, čo znamená, že za 1 preklik zaplatíme maximálne 0,60 €. Pri zadávaní sme teda nevedeli, aká bude skutočná cena za preklik, poznali sme iba maximálnu cenu za preklik.

Platí, že skutočná CPC býva spravidla nižšia ako Max. CPC.

Stretnúť sa môžeme aj s pojmom minimálna cena za preklik, teda najnižšia suma, ktorú musíme vynaložiť na to, aby sa reklama vôbec mohla zobrazovať.

Ďalšie možnosti platenia za reklamu sú CPA (Cost per Action), CPE (Cost per Engagement), CPM (Cost per Mille ) / CPT (Cost per Thousand) alebo CPV (Cost per Viewer).

Prečo je to dobré?

Tento spôsob platby nám umožňuje pomerne efektívne vynaložiť náklady na reklamu, pretože neplatíme za samotné zobrazenie, ale priamo za reálne prekliky používateľov.