CPE je skratka pre Cost per Engagement, slovensky povedané cena za interakciu, cena za angažovanie či cena za zapojenie používateľov.
Jedná sa o jednu z možností, ako platiť za platenú reklamu v internetovom marketingu. V tomto prípade platíme za to, že používateľ s našou reklamou aktívne vykonáva určitú interakciu. Interakciou môže byť napríklad hranie hry obsiahnutej v reklame, potiahnutie prstom, aby sa zobrazili nejaké produkty, pozastavenie alebo stlmenie videa, odoslanie kontaktných údajov, registrácia na bezplatnú skúšobnú verziu, zúčastnenie sa prieskumu a pod.
Reklamy využívajúce CPE cenový model majú často podobu flashových bannerov, gadgetov a podobných formátov, ktoré umožňujú zapojenie používateľov. Využívajú sa predovšetkým pre mobilné zariadenia.
Ďalšie možnosti platenia za reklamu sú: CPA (Cost per Action), CPC (Cost per Click) /PPC (Pay per Click), CPE (Cost per Engagement), CPM (Cost per Mille ) / CPT (Cost per Thousand) alebo CPV (Cost per Viewer).
Ak cena CPE nie je daná, môžeme ju vypočítať nasledujúcim spôsobom:
Hypotetický príklad:
Vytvorili sme reklamu, ktorá od používateľov vyžadovala potiahnutie prstom, aby sa im zobrazili propagované produkty. Táto reklama nás celkovo stála 400 € a dosiahla 20 000 interakcií.
CPE je 0,5 čo znamená, že za každú interakciu, teda potiahnutie prstom, sme zaplatili 50 centov.
Využitie CPE cenového modelu nám umožňuje pomerne efektívne vynaložiť náklady na reklamu, keďže neplatíme za samotné zobrazenie, ale priamo za zapojenie používateľov. Táto interakcia nasmeruje používateľa k cielenému výsledku alebo mu aspoň umožní stráviť viac času s produktom, a tým si ho používateľ lepšie zapamätá a následne možno aj zakúpi. Znázornime si to na nasledujúcom hypotetickom príklade:
Marketingová agentúra vytvorila reklamu, v ktorej sa používateľom po potiahnutí prstom či kliknutí zobrazia tri rôzne hračky pre psov. Táto reklama má CPE 0,20 €.
Používateľovi X sa reklama zobrazí, ale nevenuje jej pozornosť a nevykoná žiadnu interakciu. Preto za tohto používateľa nič nezaplatíme.
Používateľovi Y sa reklama zobrazí a potiahne prstom, aby sa mu hračky pre psov zobrazili, tzn. vykoná interakciu. Za tohto používateľa zaplatíme 0,20 €.
CPE cenový model zvyšuje zapojenie používateľov. Tým, že sa používatelia začnú angažovať, vzrastie povedomie o značke a zvýši sa šanca, že používateľ dosiahne cieľ, ktorý chceme, napríklad zakúpenie produktu.
Tento cenový model takisto podporuje kreativitu a flexibilitu, pretože aby bola reklama úspešná, je nevyhnutné prispôsobiť ju moderným trendom.