CPM

Ako? Vysvetlite mi, čo je CPM.

CPM je skratka pre Cost per Mille, po slovensky cena za tisíc zobrazení. Inak povedané, táto metrika predstavuje cenu, ktorú zaplatíme za každých 1 000 impresií. Napríklad za 1 000 zobrazení našej reklamy alebo za každých 1 000 oslovených čitateľov/divákov. Ide teda o jednu z možností, ako uhradiť platenú reklamu, pri ktorej platíme za to, koľkokrát sa reklama ukázala používateľom.

CPM sa zvyčajne pohybuje v rámci jednotiek eur. Všetko však závisí od cielenia webu. Môže sa stať aj to, že hodnota bude stúpať až k desiatkam eur, ak napríklad produkty či služby, na ktoré web cieli, sľubujú veľký zisk.

So skratkou CPM sa skôr stretneme v zahraničí, v SR sa viac využíva skratka CPT (Cost per Thousand). Oboje je v podstate analógiou modelu CPV (Cost per Viewer). Rozdiel je iba v tom, že CPV je vynásobené tisíckou.

Ďalšie možnosti platenia za reklamu sú CPA (Cost per Action), CPC (Cost per Click) / PPC (Pay per Click), CPE (Cost per Engagement ) alebo CPV (Cost per Viewer).

Vzorec na výpočet CPM:

celková suma vynaložená na reklamnú kampaň
počet zobrazení
* 1000

Hypotetický príklad:

Sú dva portály zamerané na ženy 20+, na ktoré môžeme umiestniť náš banner.

Na portáli ABC stojí banner 40 € a môže mať dosah 50 000 zobrazení.

40
50 000
* 1000 = 0,8

CPM je teda 0,8 a tzn., že za 1000 zobrazení by sme zaplatili 0,80 €.

Na druhom portáli XYZ stojí banner 30 € a môže mať dosah 30 000 zobrazení.

30
30 000
* 1000 = 1

CPM je 1, tzn. že za 1000 zobrazení by sme zaplatili 1 €.

Na základe týchto výsledkov sa rozhodneme umiestniť banner na portál ABC, pretože aj napriek tomu, že celková vynaložená suma na banner bude vyššia, je to pre nás finančne výhodnejšie.

Na čo je CPM?

Vďaka tejto hodnote môžeme porovnať nákladnosť reklamy na konkrétnych portáloch a na základe toho sa rozhodnúť, kam reklamu umiestniť.

Prečo by som ho mal/a potrebovať?

Pomocou tejto metriky môžeme zistiť, kde je pre nás najvýhodnejšie umiestniť reklamu, pretože nám stačí jednoducho porovnať ceny a podľa toho vybrať. Je však dôležité, aby sme vždy porovnávali rovnaké médium s podobnými znakmi. To znamená, že nemôžeme porovnávať CPM za reklamu v rozhlase s CPM za banner na webe. Zároveň je pre porovnávanie kľúčové zisťovať údaje pre rovnakú cieľovú skupinu. To všetko sú faktory, ktoré marketingová agentúra berie do úvahy.