CPV

Čože? Čo je CPV?

CPV je skratka pre Cost per Viewer, slovensky povedané cena za diváka.

Ide o jednu z možností, ako platiť za platenú reklamu v internetovom marketingu. V tomto prípade CPV označuje sumu, ktorú zaplatíme za zásah jedného používateľa videoreklamou, teda za to, že niekto sleduje našu videoreklamu alebo vykoná nejakú interakciu, napríklad klikne na vložený odkaz.

Vo väčšine prípadov máme stanovený minimálny čas, počas ktorého musí používateľ sledovať videoreklamu, aby nám začali vznikať náklady. Toto minimum sa líši medzi jednotlivými platformami. Napríklad na YouTube je to 30 sekúnd. Znázornime si to na hypotetickom príklade:

Na YouTube sme pridali videoreklamu. Minimálny čas, za ktorý nám začnú vznikať náklady, je 30 sekúnd.

Reklama sa začne prehrávať a používateľ X ju vypne po prvých 15 sekundách. Za tohto používateľa teda neplatíme nič.

Reklama sa začne prehrávať a používateľ Y ju sleduje 40 sekúnd. Za tohto používateľa nám už vznikajú náklady.

Ďalšie možnosti platenia za reklamu sú CPA (Cost per Action), CPC (Cost per Click) / PPC (Pay per Click), CPE (Cost per Engagement) alebo CPM (Cost per Mille ) / CPT (Cost per Thousand).

Vzorec CPV a jeho výpočet:

Ak cena CPV nie je uvedená, môžeme ju vypočítať nasledujúcim spôsobom:

celková suma, ktorú sme zaplatili za reklamu
celkový počet zhliadnutí

Hypotetický príklad:

Vytvorili sme videoreklamu, ktorú sme umiestnili na YouTube. Táto reklama nás celkovo stála 400 €. Cca 5 000 používateľov videlo minimálne 30 sekúnd tejto reklamy.

400
5 000
= 0,08

CPV je 0,08 €, čo znamená, že za každé zhliadnutie minimálne 30 sekúnd sme zaplatili 0,08 €.

Prečo je to dobré?

Vďaka tomuto spôsobu platby môže marketingová agentúra pomerne efektívne vynaložiť náklady na reklamu, keďže neplatíme za všetky zhliadnutia reklamy, teda napríklad aj len 3-sekundové, ale iba za zhliadnutia minimálneho počtu sekúnd, napr. 30 sekúnd. Tento spôsob zabezpečuje, že sa platí len za reklamy, na ktoré sa ľudia skutočne pozerajú.

CPV nám taktiež umožní pomerne rýchlo zistiť, ako reklama pôsobí na používateľov, teda ako na nich funguje a aké taktiky na nich platia. Napríklad, ak minimálny čas reklamy zhliadne veľmi nízke percento ľudí, je jasné, že v ďalšej videoreklame musíme niečo zmeniť.