CTA je skratka pre Call to Action, po slovensky výzva k akcii. Môže ísť o tlačidlo alebo text s odkazom, prostredníctvom ktorého môžu návštevníci vykonať požadovanú akciu, napríklad rezervovať, registrovať sa, objednať, kontaktovať či vyplniť dotazník. Ide teda o tzv. konverzné tlačidlo.
CTA nám pomáha prinútiť používateľa, aby vykonal akciu, ktorú chceme. Cieľom je vyvolať u neho pocit naliehavosti, aby mal potrebu akciu vykonať hneď a neodkladal rozhodnutie na inokedy. Zároveň ho informujeme, akú akciu od neho očakávame – aký je ďalší krok, ak má záujem o našu službu alebo produkt. Ako marketingová agentúra môžeme mať napr. CTA: „Zavolajte nám a dohodnite si stretnutie“.
CTA je dôležitým prvkom, pretože nám pomáha plniť ciele, napríklad zvýšiť počet objednávok či rezervácií. Preto v reklamných sdeleniach nesmie chýbať.
V prvom rade si najskôr premyslite, čo by malo byť cieľom CTA – môžete napríklad usilovať o zvýšenie počtu objednávok.
Potom vymyslite formu CTA. Môže ísť napríklad o banner, tlačidlo, grafiku či text. Napríklad Facebook priamo umožňuje pridať tlačidlo s textom k výzve k akcii.
Následne zformulujte sdelenie. To by malo byť krátke, jasné a zrozumiteľné, veľmi dôležité je zvoliť správne slová. Platí, že čím konkrétnejšie to sdelenie bude, tým lepšie. Nebojte sa používať akčné slová, napríklad „kúpiť“ alebo „rezervovať“. Na vytvorenie naliehavosti môžete pridať text typu „teraz“ či „ešte dnes“. Sdelenie by ste mali prispôsobiť svojmu komunikačnému tónu, ktorým komunikujete so zákazníkmi, môže byť teda pokojne aj vtipné.
Potom CTA vložte priamo do reklamného príspevku ideálne tak, aby toho, kto to bude čítať, tzv. „udrelo do očí“, ale zároveň aby nepôsobilo úplne nútene. Malo by byť pekne viditeľné, aby nebolo jednoduché ho prehliadnuť a nemalo by sa strácať v texte. Dbajte na to, aby tlačidlo bolo dobre umiestnené, napríklad aby sa nenachádzalo až na konci stránky, kam užívateľ musí „doskrollovať“.
Nech už pôjde o akúkoľvek formu CTA, cieľ je vždy rovnaký – vyzvať používateľa k tomu, aby naň klikol a bol presmerovaný tam, kam chcete.
Úspešnosť CTA je možné následne merať napríklad pomocou miery prekliku CTR.