Je odvážny. Je drzý. Je originálny. Kde bežné taktiky nezaberajú, prichádza Guerilla marketing. Ak ste už tento výraz počuli, no stále neviete, čo to je, ste na správnom mieste.
Guerilla marketing je cenovo dostupná marketingová stratégia, ktorá púta pozornosť svojou nekonvenčnosťou a vzbudzuje masový záujem o produkt.
Guerilla marketing na Slovensku sa objavil v nejednej forme. Za najznámejšiu sa ale považuje reklama na UNION, v ktorej sa „ružoví kukláči“ kreatívne vysporiadavajú s priestupkami na ceste.
Pôvodne španielske slovo „guerilla“ možno preložiť ako „malá vojna“. Guerillové taktiky vo vojne znamenali prekvapivý útok, prepad, nájazd, či únos partizánmi. Marketingu síce nejde o žiadne násilie, ale snaží sa zamieriť na publikum v nečakaných situáciách. Aj malé firmy majú takto možnosť zaútočiť na konkurenciu pomocou vtipných a prekvapivých reklám. Nemusí ich to pritom vyjsť draho.
Kedysi bol guerillový marketing využívaný najmä menšími podnikmi, ktoré nemali dostatok financií na väčšie reklamné kampane. Podniky využívajú Guerilla marketing, keď chcú vytvoriť pôsobivú reklamu s nízkym rozpočtom. Pri tomto spôsobe propagovania je totižto najdôležitejšia kreativita, nie peniaze. Dnes však tieto taktiky využívajú s obľubou aj veľké korporácie, ktoré sa snažia nájsť inovatívne spôsoby, ako zaujať.
Reklama sa zameria na vybranú cieľovú skupinu v jej prirodzenom prostredí. Nejde ale o žiadne roznášanie letákov. Neexistujú pravidlá, ani vzorce. Často svojou originalitou prináša úsmev na tvári a vyžaduje si zapojenie spotrebiteľov, čím im môže vytvoriť nezabudnuteľný zážitok. Za dobrý guerillový marketing sa považuje ten, ktorý sa virálne šíri internetom a ľudia o ňom všade rozprávajú.
Vďaka takejto sledovanosti získava podnik veľkú popularitu a tým aj nových zákazníkov. Zisk tak môže niekoľkonásobne prevýšiť náklady na marketing.
Neviete, ako sa Guerilla marketing líši od tradičného marketingu? V tabuľke nižšie sú znázornené ich najvýznamnejšie rozdiely.
Tradičný marketing | Guerilla marketing | |
Pôvod | skúsenosti a zručnosti manažéra | psychológia a vnútorná túžba |
Vyjadrenie | „čo MY robíme“ | „čo VÁM prinesieme“ |
Cielenie reklám | plošné, masy ľudí | konkrétne, malé skupiny |
Investície | náročný na financie | náročný na čas, energiu a kreativitu |
Meranie úspechu | väčší obrat, väčšia návštevnosť webovej stránky | zisk |
Rozdiel medzi tradičným a Guerilla marketingom už poznáte. Pozrite sa na ďalšie dôvody, prečo si vybrať práve ten druhý z nich:
Ak vás Guerilla marketing oslovil a rozmýšľate, že túto metódu vyskúšate, určite nezabudnite na tieto dôležité prvky:
Guerilla útočí na trh v troch krokoch:
Existujú rôzne typy Guerilla marketingu. Medzi tie najznámejšie patria:
Ide o reklamu, ktorá je umiestená na neobvyklom, až šokujúcom mieste. Má silný potenciál zaujať spotrebiteľa, ale je nutné dávať si pozor na legálnosť umiestnenia reklamy.
Príkladom môže byť autobusová zastávka, ktorá sa zmenila na izbu pre Barbie. Útulná ružová Barbie zastávka je určite miesto, kde slečny rady strávia svoje čakanie na autobus. Zároveň má veľký potenciál, že sa z nej stane „instaspot“ a osloví tak ďalších ľudí.
Táto metóda využíva hromadné spoločenské udalosti. Organizácia sa ale nestáva oficiálnym sponzorom udalosti, namiesto toho sa správa ako akýsi parazit. Firmy to robia často napríklad na športových súťažiach, kde na dresy športovcov umiestnia svoje logo. Tento výraz sa zároveň používa v prípadoch, kedy jedna firma reaguje svojou reklamou na predošlú reklamu inej firmy.
Napríklad firma Apple prišla s bilboardom propagujúcim ich iPody, z ktorých farby akoby stekajú dole. Firma s bytovými doplnkami Rona vytvorila bilboard, ktorý naväzuje na ten od Applu tak, že do vedierok chytá farbu z iPodov. Rona zároveň pridala text, ktorý vraví: „Recyklujeme aj pozostatky farieb.“
Buzz marketing sa snaží vytvoriť kampaň, okolo ktorej vznikne rozruch. Reklama a produkt sa má spojiť s príjemným a zaujímavým zážitkom, o ktorom chcú ľudia ďalej rozprávať napríklad svojim známym.
Príkladom môžu byť paličky od nanukov v tvare zubnej kefky. Presne takto ľuďom firma Colgate pripomenula, aby si nezabudli umyť zuby.
Veľkú skupinu ľudí, ktorá z ničoho nič začne predvádzať nacvičenú choreografiu na verejnosti nazývame flash mob. Toto predstavenie môže byť vtipné, bizarné, či absurdné a bez nejakých komentárov končí rovnako nečakane, ako začalo. Účastníci sa jednoducho rozptýlia preč medzi dav.
Výborným príkladom flash mobu, ktorý okoloidúci len tak neprehliadnu, môže byť „predstavenie“ spoločnosti Sony Ericsson v Barcelone, v rámci ktorého skákali stovky ľudí na fit lopte. To človek na ulici každý deň len tak neuvidí.
Tento typ pôsobí hlavne na sociálnych sieťach. Snaží sa vytvoriť obsah natoľko zaujímavý, že si ho budú ľudia navzájom zdieľať.
Toto sa podarilo dosiahnuť firme Coca Cola, ktorá rozmiestnila po Amerike pár automatov, z ktorých sa neprestali valiť fľašky sladenej vody, aj napriek tomu, že za ne nikto nezaplatil. Spontánne reakcie ľudí na automat po celý čas zachytávali skryté kamery. Tie môžete vidieť v tomto videu.
Nivea využila sedačku, ktorá má z polovice textúru celulitídy. Druhú polovicu má úplne hladkú a na nej nápis „NIVEA“. Takáto reklama je interaktívna a zároveň veľmi dobre znázorňuje účel produktu netypickým spôsobom.
Guerilla marketing môže byť úspešný aj vo forme plagátu. Každým odtrhnutým kontaktným lístkom ľudia pomáhajú žene, aby schudla.
Originálny spôsob, ako predstaviť ľuďom svoj produkt, a popritom ich pobaviť.
Ženy naháňajúce muža, ktorý je navoňaný Axe sprejom. Aj takto sa dajú pretvoriť bežné predmety okolo nás.
Firma 3M dáva najavo, že má ohromne pevné sklo. Dokonca tak pevné, že ochráni hromadu peňazí na autobusovej zastávke.
Optická ilúzia. Skvelý spôsob, ako upútať pozornosť ľudí. Ikea ukázala, ako je možné využiť úložný priestor a na znázornenie obsahu šuplíkov použila schody.