Chcete napísať tlačovú správu, ktorá vás vyšvihne na mediálne výslnie? Lámete si hlavu nad tým, ako zvýšiť reputáciu vašej firmy v očiach verejnosti? Jednou z možností, ako tomu ísť naproti, je pustiť sa do tvorby tlačových správ.
Fígeľ spočíva v napísaní tlačovky, ktorá novinárov na prvú dobrú zaujme a už nepustí. Konkurencia je totiž tvrdá a novinárom denne do e-mailu príde nespočetné množstvo ďalších výstupov. Prinášame vám tipy, ako na oznámenie, ktoré nezapadne medzi záplavou neprečítaných mailov.
Ak nemáte dostatok času ani chuti venovať svoj čas príprave tlačoviek, nesmúťte. Radi ich napíšeme za vás. Postaráme sa, aby vaše tlačovky obstáli v tvrdom konkurenčnom prostredí a získali si priazeň novinárov.
Tlačová správa (hovorovo tlačovka) je jedným z hlavných nástrojov PR služieb (public relations). Dobrá tlačovka dokáže vzbudiť záujem novinárov a dostať propagačný obsah k cieľovému publiku.
Ide o krátke a pôsobivo napísané oficiálne oznámenie, ktoré slúži na komunikáciu s médiami i širšou verejnosťou. Jej účelom je propagácia firmy alebo organizácie.
Tlačová správa má podobne ako novinová správa štruktúru obrátenej pyramídy. Znamená to, že najpodstatnejšie a najzaujímavejšie informácie patria do hornej časti textu. Čím nižšie v správe postupujeme, tým menej podstatné detaily čítame.
1. Použite titulok, čo má šmrnc. Pri jeho príprave si dajte záležať. Funguje totiž ako výkladná skriňa celého textu. Čitateľov dokáže strhnúť a nadchnúť, ale aj úplne odradiť od čítania. Kvalitný copywriting je základom vášho úspechu!
Priemerne človek venuje obsahu pozornosť iba osem sekúnd. Aby ste ho oslovili, použite stručný, výstižný a pútavý titulok, ktorý mu predstaví najzásadnejšie oznámenie a zároveň naláka na čítanie. Šmrnc titulku dodáte použitím akčných slovies.
2. V prvom odseku odpovedzte na to najzásadnejšie. Pozornosť venujte najmä otázkam ČO, KTO, KEDY, PREČO, AKO a KDE. Prvý odsek alebo perex by mal ideálne zhrnúť hlavné myšlienky textu pomocou dvoch až piatich viet.
3. Rozširujúce informácie smerujte do ďalších odsekov. Telu správy by nemalo chýbať vyjadrenie povolaných odborníkov alebo zástupcov danej spoločnosti. Výber relevantných vyhlásení je kľúčový, pretože je veľká pravdepodobnosť, že ich novinári použijú vo svojich textoch.
Omáčku nechajte na koniec. Úplne na záver môžete pridať rozširujúci kontext a menej dôležité informácie, ktorým venujú pozornosť len tí najvytrvalejší čitatelia.
Tlačová správa ďalej obsahuje logo, dátum, kontakt pre médiá, prípadne údaje o firme, produkte a podobne.
Ešte, než sa pustíte do rozosielania správ, urobte si dôkladnú rešerš, koho má vaša správa najväčší potenciál osloviť. Ponorte sa do novinárskych vôd, preskúmajte, o čom novinári píšu a či vôbec píšu štýlom, ktorý pristane vášmu príbehu. Položte si nasledujúce otázky:
Hromadné rozosielanie pustite z hlavy. Vytvorte si databázu novinárov a influencerov s podobnými záujmami. Vybraných novinárov oslovte prostredníctvom e-mailu, sociálnych sietí alebo telefonicky.
V úvode krátko predstavte seba a spoločnosť, ktorú zastupujete. Adresátom priblížte, prečo posielate tlačovú správu a vyjadrite svoju žiadosť o jej použitie. Nakoniec pripojte kontaktné údaje, ak by novinári potrebovali doplňujúce informácie.
Písať tlačovky, ktoré budú fungovať, je pol víťazstva. Kompletný úspech dosiahnete až s PR stratégiou. Pripravíme ju pre vás na mieru.