ROAS je skratka pre Return on Ad Spend, po slovensky povedané návratnosť prostriedkov vložených do reklamy (v Google Ads ju nájdeme pod názvom cieľová návratnosť investícií do reklamy). Ide o jednu z najdôležitejších metrík v online marketingu, pretože ROAS hovorí, koľko prinesie jedno euro investované do online reklamy, teda odpovedá na otázku „Ak do tohto marketingového kanála vložím X množstvo peňazí, koľko dostanem späť?“
Sledovať hodnotu ROAS umožňuje tak Facebook, ako aj Google. V Skliku túto hodnotu tak jednoducho nenájdeme, pretože využíva PNO (podiel nákladov na obrate), čo je v podstate obrátená metrika.
Na výpočet ROAS máte 2 možnosti. Prvá z nich je tento jednoduchý vzorec:
Ukážme si jeho aplikáciu na hypotetickom príklade. Do online reklamy na Facebooku investujete 4 €. Táto reklama vám zarobí 12 €
Váš ROAS je teda 3. Tento výsledok znamená, že za každé 1 €, ktoré do reklamy vložíte, zarobíte 3 €. Ak by ste to chceli v percentách, jednoducho to vynásobíte sto a vyjde vám 300 %.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že reklamná kampaň je efektívna, pretože príjem je vyšší ako náklady. Avšak tento príjem nereflektuje náklady na túto reklamu. Čo ak ich reflektovať bude? Bude aj tak táto reklama výnosná? Ukážme si to na druhej možnosti výpočtu:
Takže:
V tomto prípade je ROAS 1 (100 %), tzn. každé investované 1 € vám prinesie 1 €. Vďaka tomuto vzorcu vidíte, že vám reklamná kampaň prinesie rovnakú sumu, akú ste do nej vložili. Teraz je na vašom uvážení, ako k tomu pristúpite.
Z jedného uhla pohľadu sa investícia do tejto kampane veľmi neoplatí a mali by ste buď niečo zmeniť, aby výsledná hodnota vzrástla, alebo ju zastaviť. Z druhého uhla pohľadu ROAS nemeria získavanie nových pravidelných zákazníkov ani povedomie o značke. Tzn. možno vám táto reklama nepriniesla vysoký zisk, ale priviedla vám stálych zákazníkov, ktorí u vás budú nakupovať častejšie.
Aj napriek tomu, že druhý vzorec berie viac do úvahy náklady na reklamu, musíte pamätať na to, že na výpočet sa používa výhradne cena reklamy, tzn. nereflektuje napr. prácu marketérov, použité softvéry a pod.
ROAS nám poskytuje hlbší prehľad o tom, čo funguje pre reklamy a reklamné kampane. Vďaka tejto metrike môžeme zistiť, či určitá reklamná kampaň či marketingový kanál stojí za náš čas a peniaze, či napríklad, či vykonaná zmena cielenia funguje alebo nie.
ROAS umožňuje vyhodnotiť efektivitu/úspešnosť zvolenej reklamnej kampane. Vďaka tomu je možné porovnať úspešnosť rôznych kampaní, čo nám pomôže pri rozhodovaní, ako prerozdeliť rozpočet na reklamné kampane, teda urobiť informované rozhodnutia o tom, aké marketingové stratégie robiť ďalej a aké reklamné kampane je potrebné ukončiť.
To nemožno jednoznačne určiť, pre každý podnik bude ideálna hodnota odlišná. Niektorý podnik môže mať na produktoch vysoké marže, a tak bude ziskový pri 300 %, teda každé investované 1 € mu vynesie 3 € (3:1). Inému podniku, naopak, nemusí na prežitie stačiť ani 1000 %, teda že každé investované 1 € mu vynesie 10 € (10:1). Napriek tomu platia tieto veci:
Často sa ako marketingová agentúra stretávame s otázkou, aký je rozdiel medzi návratnosťou prostriedkov vložených do reklamy a návratnosťou investícií. Najprv sa zamerajme na ich vzorce:
vs.
Pôvodný vzorec ROAS berie do úvahy iba príjmy, nie zisk, ako je to pri ROI. Zároveň počíta len s priamymi nákladmi, tzn. s cenou danej reklamy. Naopak, vzorec návratnosti investícií počíta s akýmikoľvek nákladmi, teda aj s nákladmi spojenými s uskutočnením reklamy, ako je mzda marketéra, cena použitých softvérov a pod.
S rozdielnymi vzorcami sa spája aj rozdielnosť toho, čo merajú a na čo sa tieto metriky využívajú. ROAS meria návratnosť konkrétnej reklamnej kampane, teda či je investícia do konkrétnej kampane efektívna. ROI meria celkovú návratnosť investícií do marketingu, teda či je celková investícia do marketingu efektívna.
Preto sa návratnosť prostriedkov vložených do reklamy využíva predovšetkým na optimalizáciu taktiky a návratnosť investícií na optimalizáciu stratégie.
Na vytvorenie účinnej kampane odporúčame použiť obe metriky. Zhrňme si ich hlavné rozdiely do prehľadnej tabuľky:
ROAS | ROI | |
Výnos reklamy | Príjem | Zisk |
Náklady | Priame (len cena reklamy) | Všetky náklady (mzda marketéra, použitý softvér, ...) |
Merané podľa | návratnosť konkrétnej reklamnej kampane | celková návratnosť celkovej marketingovej investície |
či je investícia do konkrétnej kampane efektívna | či je celková marketingová investícia efektívna | |
Využitie | optimalizácia taktiky | optimalizácia stratégie |
Teoretické znalosti sme si už povedali, teraz sa pozrime na to, ako to funguje v praxi. Najprv sa zamerajme na sociálnu sieť Facebook. Čo urobiť, aby ste zistili hodnotu ROAS pri reklamnej kampani?
To nie je všetko. Facebook Ads Manager nám teraz pri reklamách umožňuje aj optimalizáciu na minimálnu hodnotu ROAS. Avšak túto optimalizáciu možno využiť len v kampaniach, ktoré sú zamerané na Predaj z katalógu. Ako na to?
Návratnosť prostriedkov vložených do reklamy sa dá v Google Ads zistiť pomerne jednoducho. Ako na to?
Rovnako ako Facebook, aj Google Ads priamo umožňujú zvoliť si stratégiu Cieľová návratnosť investícií do reklamy (ROAS) v správe reklamy. V ich Support Centre o nej možno nájsť všetky informácie. Ako ju nastaviť?
Sú vaše hodnoty návratnosti prostriedkov vložených do reklamy veľmi nízke? Alebo sú dobré, ale chcete ich mať ešte lepšie? Aby došlo k ich zvýšeniu, je možné urobiť tieto kroky: znížiť náklady na reklamu, zvýšiť výnosy z reklamy alebo oboje. Prečítajte si 16 tipov, ako to docieliť:
Zamerajte sa aj na to, či reklama naozaj zodpovedá tomu, čo vaša stránka ponúka. Ak v reklame sľubujete niečo, čo na webe potenciálni zákazníci nenájdu, s vysokou pravdepodobnosťou odídu bez nákupu a vy len zbytočne platíte za preklik.
A posledná rada na záver?
Návratnosť prostriedkov vložených do reklamy má aj svoje tienisté stránky: