See Think Do Care, skrátene STDC framework, je obchodná schéma zameraná na 4 nákupné fázy zákazníka – See, Think, Do a Care, pričom v každej z nich je potrebné mať k potenciálnym zákazníkom odlišný prístup.
Tento framework sa sústredí na nadväzovanie vzťahu so zákazníkom a jeho ďalšie prehlbovanie. Ide o komplexný framework, ktorý sa zameriava na cieľovú skupinu, obsah, kanály a meranie v každej z fáz a využije ho podnikateľ aj marketingová agentúra.
See (vidieť) – v tejto fáze ľudia ešte nevedia o našej značke, produkte či službe. Iba sa pozerajú, čo všetko existuje, zatiaľ neplánujú náš produkt či službu nakúpiť/využiť. Preto v nej oslovujeme široké publikum, ktoré sa snažíme zaujať.
Think (myslieť) – fáza, v ktorej ľudia hľadajú informácie o produktoch a službách, začínajú vážne premýšľať o nákupe a porovnávajú produkty či služby s konkurenciou. Preto by sme im mali pomôcť v rozhodovaní, poskytnúť im relevantné informácie a dôvody, prečo by si mali vybrať práve nás. Typicky sa v tejto fáze potenciálny zákazník pozerá na recenzie, rady, ako najlepšie vybrať, a porovnanie produktov.
Do (urobiť) – potenciálny zákazník už vie, čo chce zakúpiť, ale nie je si úplne istý, kde to kúpiť. Schyľuje sa teda k vykonaniu konverzie, napríklad ku kúpe produktu alebo rezervovaniu pobytu. V tejto fáze sa snažíme ich presvedčiť, aby nakúpili práve u nás, pričom sa snažíme to pre nich urobiť čo najjednoduchšie.
Care (starať sa) – fáza nasledujúca po zakúpení produktu/služby, keď s našimi zákazníkmi zostávame v kontakte, aby u nás nabudúce nakúpili znova. Môžeme im napríklad poskytnúť pozáručný servis, vernostné výhody, bonusy šité na mieru na základe predchádzajúcich nákupov, záujmov, aktualizácie aplikácií, ich updaty a pod.
Model See Think Do Care je potrebný v rámci celého marketingu. Pomocou tohto frameworku je možné navrhovať marketingové stratégie a taktiky. Využíva sa v SEO, na tvorbu obsahu (napríklad na sociálne siete), PPC a display kampane, v mobilných aplikáciách či napríklad v e-mail marketingu.
Poďme si ukázať na peknom príklade, ako STDC funguje v praxi. Predstavte si, že máte e-shop s chovateľskými potrebami pre psov. Vaším cieľom je zvýšiť celkový predaj, najviac sa ale chcete zamerať na interaktívne hračky.
Začnite tým, že si vytvoríte v Exceli tabuľku, prípadne si ju pokojne nakreslite na papier. Túto tabuľku môžete vidieť nižšie s už vyplnenými odpoveďami. Do tejto tabuľky si pri každej fáze odpovedzte na otázky:
Pri vypĺňaní tabuľky nemusíte postupovať podľa nejakých určených krokov. Naopak, odporúčame ju vypĺňať nelineárne, a to tak, že tok myšlienok necháte voľne plynúť a čokoľvek vám blysne hlavou, to do tabuľky zapíšete.
Vo fáze See si najskôr definujeme cieľovú skupinu. Tá bude pomerne široká – ide o všetkých majiteľov psov. Môžete ju nastaviť aj širšie na všetkých ľudí, čo majú radi psov, ale pravdepodobnosť konverzie by týmto klesla.
Potom sa zamyslite, aký obsah im chcete oznámiť. Vzhľadom na to, že ľudia o vás nevedia, nevedia ani, či vaše produkty chcú alebo potrebujú, musíte im dať povedomie, že niečo také existuje. Zamerajme sa napríklad na interaktívne hračky pre psov. Ako teda máte vytvoriť u cieľovej skupiny povedomie?
Týmto máme vyriešenú cieľovú skupinu, obsah a kanály. Posledné, čo v tejto fáze musíme vyriešiť, je čo a ako budeme merať.
V tomto prípade pravdepodobne budete merať dosah, percento nových návštev e-shopu/blogu, engagement (zapojenie používateľov) a napríklad počet lajkov a komentárov na sociálnych sieťach.
Ďalej môžete merať počet vyhľadávaní brandových výrazov či asistovanú konverziu.
V tejto a vlastne aj vo všetkých ďalších fázach budeme určovať všetko, čo sme vymedzovali pri fáze See.
Vo fáze Think už cieľová skupina nebude taká rozsiahla. Budú sem spadať ľudia, konkrétne majitelia psov, ktorí už o vašom e-shope a produktoch vedia a zaujímajú sa o ne. Ďalej sem budú spadať ľudia hľadajúci potreby pre psov, obzvlášť interaktívne hračky.
Cieľovej skupine by ste mali pomôcť s výberom produktu, poskytnúť jej nejakú radu, relevantné informácie a zároveň ju presvedčiť, aby nakúpila práve u vás. Mali by ste sa snažiť v nej prebudiť záujem a túžbu po vašich produktoch. Ako to ale máte docieliť?
Čo je v tejto fáze dobré merať? Určite by ste mali merať konverzie a mieru konverzie. Ďalej mieru preklikov na e-shop, pričom by ste si zároveň mali zistiť, odkiaľ k vám ľudia na e-shop prišli, či z organického vyhľadávania, preklikom cez PPC, zo sociálnych sietí, odkazov na iných weboch či z tovarových vyhľadávačov.
Merajte aj hĺbku prechádzania stránok, čo je priemerný počet stránok navštívených používateľom v rámci relácie. Tiež môžete merať, ako sú vaše články na blogu čítané – tzv. Blog content performance.
Cieľová skupina je vo fáze Do ešte viac špecifická – ide o ľudí, ktorí si v danom momente chcú zakúpiť potreby pre psov.
Potenciálny zákazník chce v tejto fáze jednoducho a rýchlo zakúpiť produkt. Vašou úlohou je presvedčiť ho, aby túto konverziu vykonal práve u vás. Ako to urobiť?
Ďalej by ste sa mali snažiť o to, aby zákazník premýšľal čo najmenej, čím zabránite zmene názoru. Ako to docieliť?
Snažte sa potenciálnym zákazníkom poskytnúť čo najviac možností platby a dopravy, aby u vás nakupovalo čo najviac ľudí.
Vo fáze Do potenciálni zákazníci majú zakúpiť produkt. Preto by sa mal merať konverzný pomer, počet nákupov, objem objednávky, mieru opustenia, zisk (= výnos – náklady na reklamu – náklady na predaný tovar), CPA a plnenie požadovanej úlohy.
V tejto fáze je cieľová skupina najužšia – zákazníci, ktorí si u vás nakúpili. Zákazníkov, o ktorých sa ďalej chcete starať, si môžete bližšie špecifikovať. Môže ísť napríklad o zákazníkov, ktorí už 2x nakúpili na vašom e-shope, zákazníkov, čo nakúpili viac tovaru, alebo tovar v určitej hodnote, či všetkých zákazníkov, ktorí u vás nakúpili. Toto je len na vás.
Fáza care je dôležitou časťou nákupného procesu, keď sa o našich minulých zákazníkov staráme. Snažíme sa o to, aby zákazníci boli spokojní, nakúpili si u nás znova a odporúčali nás ďalej. Táto fáza mieri na to, aby sa z jednorazových zákazníkov stali lojálni, pretože takíto zákazníci sú pre nás lacnejší než hľadanie nových. Ako na to?
V tejto fáze pravdepodobne budete chcieť merať opakované nákupy, teda koľkokrát si zákazník nakúpil znova, akú spokojnosť zákazník vykazuje (Net Promoter Score alias NPS), aká je dlhodobá hodnota zákazníka (Customer Lifetime Value alias CLV), akú o vás napísal recenziu a či si prečítal e-mail.