Poďme sa bližšie pozrieť, ako na to.
Získať pozornosť zákazníkov vo svete, kde sú na každom rohu bombardovaní reklamou, vôbec nie je jednoduché. Aby si v mori konkurencie zapamätali práve vás, potrebujete silný brand, pútavé texty a vizuál aj presné cielenie.
Existuje však ešte jeden významný nástroj súčasného marketingu, o ktorom ste možno nepočuli. Storytelling marketing.
Príbehy a emócie predávajú. Potvrdzujú to psychologické výskumy, pretrvávanie mýtov a príbehov zo staroveku aj fakt, ako ľahko si zapamätáte vtipy, klebety či historky. A presne na tom stavia aj storytelling marketing.
Ako to funguje? Jednoducho.
Stačí, ak svoje marketingové posolstvo prepojíte s myšlienkou, príbehom - ideálne takým, v ktorom zákazník vidí sám seba v hlavnej úlohe. Emóciami nabité video alebo kampaň si totiž zapamätáte viac ako suchý slogan.
Príbehy zaujmú lepšie než suché posolstvá. Ako ich však rozprávať v marketingu, kde vôbec začať a hlavne, ako na to? Riešením je využitie príbehového rámca. A pre inšpiráciu nemusíte chodiť ďaleko – stačí sa pozrieť na úspešné filmy či seriály.
Jedným z najrozšírenejších typov príbehového rámca je tzv. Cesta hrdinu, ktorá sa využíva aj v mnohých najúspešnejších filmoch. Ukazuje jednotlivé kroky, ktorými hrdina (čiže váš zákazník) prechádza na svojej ceste k inému, lepšiemu životu. A to práve vďaka vášmu produktu alebo službe.
Aplikovať ho môžete vo všetkých typoch a formátoch marketingu, od videí a grafických bannerov cez inzerciu a platenú reklamu až po texty na vašom webe. Ako na to?
Nezáleží na tom, či predávate oblečenie, hračky alebo stavebniny, či ponúkate masáže alebo finančné poradenstvo, príbehový rámec môže pomôcť aj vašej značke. Ak je správne postavený, dá sa využiť kdekoľvek. Stačí dodržať tieto kroky:
Poďme sa bližšie pozrieť, ako na to.
Problémy a pocity zákazníkov. Presne na tie sa v 1. fázy príbehového rámca sústredíme. Ukazujeme im, že rozumieme tomu, čo ich trápi. Zobrazujeme ich potreby a ciele, ale aj obavy a prekážky, ktoré ich brzdia na ceste k naplneniu. A to všetko ešte predtým, než spoznajú vašu značku a rozhodnú sa pre ňu.
Vo vyhľadávaní pokrývame najčastejšie otázky zákazníka – ten totiž vie, že ho niečo trápi, ale ešte nepozná riešenie alebo sa preň nerozhodol. Preto ho musíme zaujať a ukázať mu, že naša značka existuje a môže mu pomôcť.
Nesnažíme sa mu hneď predať produkt, ale skôr vybudovať vzťah. Prezentujeme sa ako sprievodca, ktorý mu môže pomôcť prekonať problémy. Obsahový marketing je tu našou hlavnou zbraňou.
Váš zákazník už vie, že si potrebuje kúpiť produkt alebo službu – preto je načase, aby si vybral práve vás.
Buďte mu neustále na očiach a k dispozícii. Pripomeňte mu nielen svoj produkt, ale aj problémy, ktoré vďaka nemu vyrieši. Podeľte sa aj o skúsenosť ostatných zákazníkov a ich príbehy.
Vyzdvihnite nielen parametre vášho produktu, ale aj benefity, ktoré ponúkate. Zľavy, doprava zadarmo, zákaznícka podpora, na to všetko ľudia počujú. A k zdôrazneniu sa nebojte použiť naliehavé claimy, napríklad:
Čím viac argumentov zákazníkovi predložíte, tým skôr sa rozhodne práve pre vás.
Kúpou vášho produktu alebo služby vaša práca nekončí, naopak. V 3. fázy ide predovšetkým o podporu a udržanie zákazníka. Starajte sa o neho a rozmaznávajte si ho. Pripomínajte mu, že ste mu stále na blízko, a povzbuďte ho, aby sa podelil o svoj vlastný príbeh. Váš zákazník sa stáva ambasádorom vašej značky a základom komunity, ktorú postupne budujete.
Zamerajte sa na to, kým sa váš zákazník stal vďaka vášmu produktu. Ide o záver príbehu, ktorý rozprávate, preto sa sústreďte na pocity pokoja, úľavy, šťastia či úspechu.
Zároveň však nezabúdajte ani na ostatných zákazníkov, ktorí riešenie ešte len hľadajú. Už vo fáze, keď vidia problém, im musíme ukázať riešenie. Cieľ, za ktorým majú vyraziť. A tým ich motivovať.
Storytelling je mocným marketingovým nástrojom, ktorý vám priláka a udrží zákazníkov. Môžete ho využiť v reklamách, na sociálnych sieťach či na webovej stránke. Každé jeho oznámenie je ako súčasť puzzle, ktoré postupne zapadajú do seba a tvoria váš príbeh.
Nech už bude mať akúkoľvek podobu, pamätajte na to najdôležitejšie – zákazník je vždy tá dominanta, o ktorú ide. Značka samotná je iba jeho sprievodca. A pretože každý hrdina potrebuje iného sprievodcu, storytellingovej kampani by malo predchádzať aj určenie brandu a špecifickej osobnosti značky.
Stavte na silu príbehov aj vo vašej marketingovej kampani. Poradíme vám, ako na to, a pridáme ešte niečo naviac. Poskytneme vám kompletné marketingové služby. Kontaktujte nás a vyberte si riešenie pre vás na mieru.