Ako zaujať zákazníkov a získať ich dôveru? Stavte na storytelling marketing.

Získať pozornosť zákazníkov vo svete, kde sú na každom rohu bombardovaní reklamou, vôbec nie je jednoduché. Aby si v mori konkurencie zapamätali práve vás, potrebujete silný brand, pútavé texty a vizuál aj presné cielenie.

Existuje však ešte jeden významný nástroj súčasného marketingu, o ktorom ste možno nepočuli. Storytelling marketing.

Predajte svoj produkt cez príbeh. Vieme, ako na to!

Príbehy a emócie predávajú. Potvrdzujú to psychologické výskumy, pretrvávanie mýtov a príbehov zo staroveku aj fakt, ako ľahko si zapamätáte vtipy, klebety či historky. A presne na tom stavia aj storytelling marketing.

Ako to funguje? Jednoducho.

Stačí, ak svoje marketingové posolstvo prepojíte s myšlienkou, príbehom - ideálne takým, v ktorom zákazník vidí sám seba v hlavnej úlohe. Emóciami nabité video alebo kampaň si totiž zapamätáte viac ako suchý slogan.

Skupina priateľov rozpráva príbehy pri táboráku

Miliardové tržby? S príbehovým rámcom budú na dosah

Príbehy zaujmú lepšie než suché posolstvá. Ako ich však rozprávať v marketingu, kde vôbec začať a hlavne, ako na to? Riešením je využitie príbehového rámca. A pre inšpiráciu nemusíte chodiť ďaleko – stačí sa pozrieť na úspešné filmy či seriály.

  • Príbehový rámec dokáže priniesť miliardové tržby – aspoň vo filmovom priemysle.
  • Ani v marketingu však nie je na zahodenie, pretože vám priláka zákazníkov, ktorých potrebujete.
  • Jeho systém je navyše overený tisíckami rokov ľudského vývoja. Príbehy sú tu s nami od pradávna, zakódované v našej mysli – a stále nás dokážu osloviť.

Jedným z najrozšírenejších typov príbehového rámca je tzv. Cesta hrdinu, ktorá sa využíva aj v mnohých najúspešnejších filmoch. Ukazuje jednotlivé kroky, ktorými hrdina (čiže váš zákazník) prechádza na svojej ceste k inému, lepšiemu životu. A to práve vďaka vášmu produktu alebo službe.

Aplikovať ho môžete vo všetkých typoch a formátoch marketingu, od videí a grafických bannerov cez inzerciu a platenú reklamu až po texty na vašom webe. Ako na to?

3 kroky k príbehu, ktorý zaujme každého zákazníka

Nezáleží na tom, či predávate oblečenie, hračky alebo stavebniny, či ponúkate masáže alebo finančné poradenstvo, príbehový rámec môže pomôcť aj vašej značke. Ak je správne postavený, dá sa využiť kdekoľvek. Stačí dodržať tieto kroky:

  1. Ukážte zákazníkovi produkt, ktorý vyrieši jeho problém
  2. Pozvite ho na spoločnú cestu, na ktorej s vami nájde svoje riešenie
  3. Staňte sa súčasťou života svojich zákazníkov

Poďme sa bližšie pozrieť, ako na to.

Žena so superhrdinským plášťom a korunou, ktorá vyliezla na vrchol hory, emotikony

1. Ukážte zákazníkovi produkt, ktorý vyrieši jeho problém

Problémy a pocity zákazníkov. Presne na tie sa v 1. fázy príbehového rámca sústredíme. Ukazujeme im, že rozumieme tomu, čo ich trápi. Zobrazujeme ich potreby a ciele, ale aj obavy a prekážky, ktoré ich brzdia na ceste k naplneniu. A to všetko ešte predtým, než spoznajú vašu značku a rozhodnú sa pre ňu.

  • „Trápi vás neustála únava a neschopnosť sústrediť sa?“
  • „Už vás nebaví stále umývať riad po večeri?“
  • „Stáva sa vám, že si objednáte oblečenie, ktoré vám vôbec nesedí?“

Vo vyhľadávaní pokrývame najčastejšie otázky zákazníka – ten totiž vie, že ho niečo trápi, ale ešte nepozná riešenie alebo sa preň nerozhodol. Preto ho musíme zaujať a ukázať mu, že naša značka existuje a môže mu pomôcť.

Nesnažíme sa mu hneď predať produkt, ale skôr vybudovať vzťah. Prezentujeme sa ako sprievodca, ktorý mu môže pomôcť prekonať problémy. Obsahový marketing je tu našou hlavnou zbraňou.

Mrzutý muž s notebookom, negatívne emotikony

2. Pozvite zákazníka na spoločnú cestu s vami

Váš zákazník už vie, že si potrebuje kúpiť produkt alebo službu – preto je načase, aby si vybral práve vás.

Buďte mu neustále na očiach a k dispozícii. Pripomeňte mu nielen svoj produkt, ale aj problémy, ktoré vďaka nemu vyrieši. Podeľte sa aj o skúsenosť ostatných zákazníkov a ich príbehy.

Vyzdvihnite nielen parametre vášho produktu, ale aj benefity, ktoré ponúkate. Zľavy, doprava zadarmo, zákaznícka podpora, na to všetko ľudia počujú. A k zdôrazneniu sa nebojte použiť naliehavé claimy, napríklad:

  • „Riešenie máte na dosah. Tak na čo čakáte?“
  • „Nezmeškajte sezónny výpredaj za jedinečné ceny!“
  • „Pozor, už zostáva len 10 voľných miest…“

Čím viac argumentov zákazníkovi predložíte, tým skôr sa rozhodne práve pre vás.

3. Staňte sa súčasťou života svojich zákazníkov

Kúpou vášho produktu alebo služby vaša práca nekončí, naopak. V 3. fázy ide predovšetkým o podporu a udržanie zákazníka. Starajte sa o neho a rozmaznávajte si ho. Pripomínajte mu, že ste mu stále na blízko, a povzbuďte ho, aby sa podelil o svoj vlastný príbeh. Váš zákazník sa stáva ambasádorom vašej značky a základom komunity, ktorú postupne budujete.

  • „Potrebujete poradiť so svojim zariadením? Náš servis je tu vždy pre vás.“
  • „Ako vyzerala vaša cesta s našou aplikáciou? Podeľte sa s nami o váš príbeh.“
  • „Vážime si vašu podporu a teší nás, že ste stále s nami.“

Zamerajte sa na to, kým sa váš zákazník stal vďaka vášmu produktu. Ide o záver príbehu, ktorý rozprávate, preto sa sústreďte na pocity pokoja, úľavy, šťastia či úspechu.

Zároveň však nezabúdajte ani na ostatných zákazníkov, ktorí riešenie ešte len hľadajú. Už vo fáze, keď vidia problém, im musíme ukázať riešenie. Cieľ, za ktorým majú vyraziť. A tým ich motivovať.

Skupina mladých ľudí v prírode sa zabáva, tancuje, smeje sa

Už viete, ako bude vyzerať príbeh vašej značky?

Storytelling je mocným marketingovým nástrojom, ktorý vám priláka a udrží zákazníkov. Môžete ho využiť v reklamách, na sociálnych sieťach či na webovej stránke. Každé jeho oznámenie je ako súčasť puzzle, ktoré postupne zapadajú do seba a tvoria váš príbeh.

Nech už bude mať akúkoľvek podobu, pamätajte na to najdôležitejšie – zákazník je vždy tá dominanta, o ktorú ide. Značka samotná je iba jeho sprievodca. A pretože každý hrdina potrebuje iného sprievodcu, storytellingovej kampani by malo predchádzať aj určenie brandu a špecifickej osobnosti značky.

Stavte na silu príbehov aj vo vašej marketingovej kampani. Poradíme vám, ako na to, a pridáme ešte niečo naviac. Poskytneme vám kompletné marketingové službyKontaktujte nás a vyberte si riešenie pre vás na mieru.