Zákon o prístupnosti (nielen) webu. Ako sa menia požiadavky?

V júni 2025 nadobúda účinnosť nová európska smernica, European Accessibility Act (EAA), ktorá posúva štandardy prístupnosti webov a ďalších služieb zase o krok ďalej. Čo to vlastne je? Čo to znamená v praxi? A budete potrebovať niečo meniť aj vy? Poďme sa spoločne pozrieť na nový zákon o prístupnosti.

Čo je to tá prístupnosť?

Prístupnosť je niečo ako kompletná (nielen) webová bezbariérovosť. Znamená to, že web môže používať naozaj každý – bez ohľadu na to, ako dobre vidí, počuje, či ovláda počítač myšou alebo si stránku načítava na staršom mobile s pomalým pripojením.

Znie to ako samozrejmosť? Aj by malo.

Realita je však často, žiaľ, iná. Mnohé stránky sú pre veľa návštevníkov plné nástrah a prekážok, ktoré nedokážu prekonať. A to je škoda. Títo ľudia tak často prichádzajú o zaujímavý obsah a prevádzkovatelia webov či e-shopov zas o návštevnosť a potenciálnych zákazníkov. To všetko preto, že sa pri návrhu na prístupnosť zabudlo…

Na koho treba myslieť pri tvorbe návrhov?

Skúste sa vcítiť do situácie používateľov, ktorí sa stretávajú s rôznymi obmedzeniami.

  • Nevidia a používajú čítačku obrazovky.
  • Majú problémy s jemnou motorikou a nevedia presne kliknúť.
  • Nerozumejú zložito formulovanému textu.
  • Prezerajú si web vonku na mobile, kde im nestačí kontrast farieb.

Prístupnosť znamená, že web s takýmito situáciami počíta. A aktívne pomáha používateľom, aby sa po stránkach vedeli pohybovať a orientovať čo najjednoduchšie.

Nové weby = prístupné pre všetkých

Na koho myslí prístupnosť (infografika)

Čo sa so zákonom o prístupnosti mení?

Novovytvorené (ale aj výrazne redizajnované) weby, mobilné aplikácie, digitálne produkty a webové systémy z vybraných kategórií, ktoré budú nasadené po 28. 6. 2025, budú musieť spĺňať kritériá prístupnosti podľa zákona č. 424/2023 Z. z.

Inak im hrozí pokuta až 10 miliónov korún.

Weby, aplikácie a pod., ktoré vznikli pred týmto dátumom, môžu zatiaľ fungovať v nezmenenej podobe – najneskôr však do 28. 6. 2030.

Týka sa to aj vás?

Možno si poviete, že sa to týka hlavne verejných inštitúcií, ale mýlite sa. Nové pravidlá platia aj pre súkromný sektor. Ak prevádzkujete web, e-shop, mobilnú aplikáciu, online platformu na rezervácie, platby alebo komunikáciu či ponúkate digitálne služby širokej verejnosti, potom áno – týka sa to aj vás.

Zohráva rolu veľkosť firmy?

Zákon sa zameriava najmä na podniky s viac ako 10 zamestnancami alebo s ročným obratom nad 2 milióny eur. Ale pozor – do tejto oblasti môžu spadať aj menšie firmy. Napríklad ak sa uchádzajú o verejné zákazky, dodávajú služby väčším spoločnostiam alebo jednoducho chcú držať krok s konkurenciou a splniť očakávania zákazníkov.

Na čo teda myslieť pri návrhu?

Je váš web (alebo aplikácia) prístupný, alebo nie? Spĺňa požiadavky nového zákona o prístupnosti? Overte si to rýchlou samokontrolou. Nie je to plnohodnotná náhrada odborného auditu, ale môže vám ukázať, ako na tom ste:

  • Majú všetky obrázky alternatívne texty? Z alt popisov musí byť jasné, čo na fotke je – žiadne „image123.jpg“.
  • Je text na stránke čitateľný? Medzi písmom a pozadím je dostatočný kontrast, žiadna biela na svetlosivej. Písmo sa dá zväčšiť bez toho, aby sa layout rozpadol.
  • Je web ovládateľný len pomocou klávesnice? Aktívne prvky sú označené a k menu či formulárom sa dostanete šípkami alebo tabulátorom.
  • Je aj štruktúra obsahu prehľadná a zrozumiteľná? Stránka má logické členenie, využíva nadpisy a informácie držia pokope.
  • Neobsahuje web „pasce“? Nepretržitý dážď pop-upov či bannerov, ktoré bez myši nezavriete, je neprípustný.
  • Sú texty zrozumiteľné? Nielen v odstavcoch, ale aj na tlačidlách – aby bolo jasné, čo sa stane po kliknutí.
  • Majú všetky videá titulky alebo prepisy? Obsah musí byť rovnaký pre počujúcich aj nepočujúcich.
  • Sú formuláre popísané a označené? Viete, čo kam vyplniť a chybové hlášky vás nemätú ešte viac než predtým.

7 bodov, na ktoré sa zamerať

Infografika Na čo sa zamerať pri prístupnosti: alt text, čitateľnosť, logická štruktúra, popisy tlačidiel, formuláre, ovládanie klávesnicou

Čo robiť, aby ste sa na zmeny pripravili?

Či sa vás nový zákon o prístupnosti dotkne priamo, alebo sa chcete len pripraviť, jedno je isté: čím skôr začnete, tým menej vás to bude stáť nervov aj peňazí. Ako postupovať?

  • Myslite na prístupnosť už pri návrhu. Tvoríte nový web, e-shop alebo aplikáciu? Majte prístupnosť na pamäti už od začiatku.
  • Zistite, ako na tom ste. Čakajú vás úpravy? Hlavne pokoj. Najskôr si poriadne overte, ako si váš web, aplikácia, e-shop alebo systém vlastne vedie.
  • Začnite tým najpálčivejším. Čo najviac sťažuje používanie? Slabý kontrast, nemožnosť ovládania bez myši… Najväčšie prekážky odstráňte ako prvé.
  • Zapojte tých, ktorí tomu naozaj rozumejú. Vývojárov, grafikou, analytikov, obsahových špecialistov… A ak ich vo firme nemáte, nevadí. Radi vám pomôžeme.

Máte z toho hlavu v smútku? Potrebujete pomoc s preverovaním prístupnosti webu, e-shopu či aplikácie...? Vyriešiť nedostatky? Alebo navrhnúť nový, prístupný web či systém? Obráťte sa na nás. Budeme vás krejt.