V júni 2025 nadobúda účinnosť nová európska smernica, European Accessibility Act (EAA), ktorá posúva štandardy prístupnosti webov a ďalších služieb zase o krok ďalej. Čo to vlastne je? Čo to znamená v praxi? A budete potrebovať niečo meniť aj vy? Poďme sa spoločne pozrieť na nový zákon o prístupnosti.
Prístupnosť je niečo ako kompletná (nielen) webová bezbariérovosť. Znamená to, že web môže používať naozaj každý – bez ohľadu na to, ako dobre vidí, počuje, či ovláda počítač myšou alebo si stránku načítava na staršom mobile s pomalým pripojením.
Znie to ako samozrejmosť? Aj by malo.
Realita je však často, žiaľ, iná. Mnohé stránky sú pre veľa návštevníkov plné nástrah a prekážok, ktoré nedokážu prekonať. A to je škoda. Títo ľudia tak často prichádzajú o zaujímavý obsah a prevádzkovatelia webov či e-shopov zas o návštevnosť a potenciálnych zákazníkov. To všetko preto, že sa pri návrhu na prístupnosť zabudlo…
Skúste sa vcítiť do situácie používateľov, ktorí sa stretávajú s rôznymi obmedzeniami.
Prístupnosť znamená, že web s takýmito situáciami počíta. A aktívne pomáha používateľom, aby sa po stránkach vedeli pohybovať a orientovať čo najjednoduchšie.
Novovytvorené (ale aj výrazne redizajnované) weby, mobilné aplikácie, digitálne produkty a webové systémy z vybraných kategórií, ktoré budú nasadené po 28. 6. 2025, budú musieť spĺňať kritériá prístupnosti podľa zákona č. 424/2023 Z. z.
Inak im hrozí pokuta až 10 miliónov korún.
Weby, aplikácie a pod., ktoré vznikli pred týmto dátumom, môžu zatiaľ fungovať v nezmenenej podobe – najneskôr však do 28. 6. 2030.
Možno si poviete, že sa to týka hlavne verejných inštitúcií, ale mýlite sa. Nové pravidlá platia aj pre súkromný sektor. Ak prevádzkujete web, e-shop, mobilnú aplikáciu, online platformu na rezervácie, platby alebo komunikáciu či ponúkate digitálne služby širokej verejnosti, potom áno – týka sa to aj vás.
Zákon sa zameriava najmä na podniky s viac ako 10 zamestnancami alebo s ročným obratom nad 2 milióny eur. Ale pozor – do tejto oblasti môžu spadať aj menšie firmy. Napríklad ak sa uchádzajú o verejné zákazky, dodávajú služby väčším spoločnostiam alebo jednoducho chcú držať krok s konkurenciou a splniť očakávania zákazníkov.
Je váš web (alebo aplikácia) prístupný, alebo nie? Spĺňa požiadavky nového zákona o prístupnosti? Overte si to rýchlou samokontrolou. Nie je to plnohodnotná náhrada odborného auditu, ale môže vám ukázať, ako na tom ste:
Či sa vás nový zákon o prístupnosti dotkne priamo, alebo sa chcete len pripraviť, jedno je isté: čím skôr začnete, tým menej vás to bude stáť nervov aj peňazí. Ako postupovať?
Máte z toho hlavu v smútku? Potrebujete pomoc s preverovaním prístupnosti webu, e-shopu či aplikácie...? Vyriešiť nedostatky? Alebo navrhnúť nový, prístupný web či systém? Obráťte sa na nás. Budeme vás krejt.