Marketingový mix je súbor nástrojov, ktoré podnik alebo marketingová agentúra používa na propagáciu predaja svojej práce. Existuje mnoho modelov, ale najznámejším a najpoužívanejším je marketingový mix 4P. Je to súbor štyroch základných marketingových nástrojov, ktoré slúžia na tvorbu a realizáciu marketingovej stratégie.
Aj keď sa to môže zdať zo začiatku zložité, marketingový mix vie z dlhodobého hľadiska ušetriť čas aj peniaze. Môže vám dokonca zachrániť podnikanie či dostať vás ďaleko pred vašu konkurenciu
Prinášame vám pár dôvodov, prečo sa zamerať na marketingový mix:
Marketingový mix 4P je základný mix, na ktorý sa teraz pozrieme podrobnejšie. Je zložený zo 4 zložiek, a to z ceny, miesta, propagácie a produktu, ktoré sú známe ako “4P” a tvoria základ všetkého, o čo vašej spoločnosti ide:
Čím ďalej, tým viac sa používa rozšírený marketingový mix 5P a 7P, a preto sa pozrieme aj na ne. Marketingový mix 5P nadväzuje na marketingový mix 4P, ku ktorému pridáva kategóriu “people” (ľudia):
Za posledné obdobie boli do marketingového mixu pridané ďalšie dve P, vďaka ktorým nám vzniká nový názov marketingový mix 7P. Tieto dve zložky sú nasledujúce:
Tento pojem označuje marketingový mix, ktorý sa taktiež skladá zo štyroch zložiek. Rozpracoval ho Robert F. Lauterborn, ktorý nadviazal na marketingový mix 4P vymyslený predtým. Podľa Lauterborna by totiž marketingová stratégia nemala byť z pozície predávajúceho, ale z pohľadu kupujúceho.
Marketingový mix 4C zahŕňa tieto kategórie:
Je dôležité si na začiatku stanoviť, komu chcete svoj produkt alebo službu predať. Je to dôležité z toho dôvodu, že nemôžete uspokojiť celý trh a bude to kľúčové pre vašu marketingovú stratégiu.
Svoj cieľový trh môžete spoznať nasledovne:
Zjednodušene povedané, svoju požadovanú predajnú kvótu na daný rok a počet potencionálnych zákazníkov si môžete zapísať. Pamätajte, že čím konkrétnejší budete, tým lepšie.
Správna taktika bude závisieť od vášho cieľového trhu a vašich cieľov. Mala by nám odpovedať, ako naše ciele dosiahneme, aké aktivity nás k cieľu privedú a aké nástroje či metódy použijeme.
Napríklad, ak chcete svoj produkt predať študentom, vašou taktikou môže byť o niečo málo znížiť cenu.
Aby bola vaša firma efektívna, potrebuje byť prítomná online. Zdieľajte kto ste, čo robíte a ako by to mohlo prispieť zákazníkom. V dnešnom digitálnom svete je kľúčové si urobiť dobrú online vizitku a komunikovať so svojimi potencionálnymi zákazníkmi.
Časť marketingového mixu závisí od správneho miesta, kde bude produkt predaný. Môže to byť napríklad váš obchod, obchod distribútora alebo online predaj.
Aj napriek tomu, že ide o najviac samozrejmý prvok v marketingu, je zásadné, aby bola propagácia dokončená ako posledná. Pred určením taktiky potrebujete základ produktu, ceny a miesta. Akonáhle máte všetko toto ujasnené, zvážte propagačné kanály a zvoľte tie, ktoré majú pre váš produkt a zákazníkov najväčší zmysel.
Zúčastnite sa prieskumu trhu, aby ste porozumeli potrebám vašich kupujúcich. Úspech vašej marketingovej práce totiž závisí predovšetkým na vašom produkte alebo službe, takže sa uistite, aké schopnosti a výhody má váš produkt.