Tlačidlová novela – 6 kľúčových zmien pre online predajcov | Krejta

Blog > Eshop

Tlačidlová novela – 6 kľúčových zmien, ktoré prináša online predaju

tlačítková novela

Online predajcovia, zbystrite. Dlho očakávaná tlačidlová novela práve nadobudla platnosť. Prinášame prehľadný súhrn 6 kľúčových zmien, ktorý vám ich pomôže rýchlo a správne zohľadniť na vašom e-shope tak, aby ste sa vyvarovali porušeniu legislatívy a prípadnému postihu. Poďme na to!

 

Tlačidlová novela – kde a prečo sa tu vzala?

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa a občianskeho zákonníka (skrátene a ľudsky povedané „tlačidlová novela“) reaguje na niektoré nejasnosti či problémy, s ktorými sa môže zákazník pri online nakupovaní stretnúť. Jej názov vychádza z úpravy záverečného tlačidla, ktoré slúži na dokončenie nákupu na e-shope. Prináša ale oveľa viac zmien.

Cieľom tlačidlovej novely je všeobecne zvýšiť transparentnosť online nákupov, čo spotrebiteľovi umožní lepšie sa rozhodnúť, či nákup uskutoční, alebo nie. Jednoducho povedané, táto novela garantuje vyššiu ochranu pri online nakupovaní.

Novela sa vzťahuje iba na B2C obchodníkov, zatiaľ čo B2B sektora sa vyhne oblúkom. To isté platí pre predajcov spotrebného tovaru s nízkou trvanlivosťou ako sú potraviny, kvety a ďalšie.

 

6 hlavných oblastí, ktorých sa tlačidlová novela dotýka

1. Recenzie

Počujete to? Falošným alebo skresleným recenziám práve odzvonilo. Tlačidlová novela totiž stanovuje prísnejšie podmienky na ich zverejňovanie.

Čo to znamená pre e-shopy? Po novom musia dôsledne overovať, že recenzie pochádzajú skutočne od kupujúcich, ktorí si produkt zakúpili. E-shopy budú musieť tiež informovať svojich zákazníkov o tom, ako overujú pravosť recenzií.

Akými spôsobmi získajú obchodníci overené recenzie? Môžu napríklad poslať odkaz spoločne s potvrdením objednávky alebo umožniť podanie recenzie iba zákazníkom, ktorí sú prihlásení do svojho účtu.

Na povinnosť overovania recenzií by mali zároveň e-shopy zákazníkov upozorniť, či už v obchodných podmienkach, alebo v aktualitách. Taktiež je nutné zákazníkov informovať, ak recenziu overiť nejde. Zároveň majú e-shopy možnosť vyberať, ktoré recenzie na stránkach publikujú. Opäť ale za podmienky, že zákazníkom vysvetlia, podľa akých kritérií tak urobili.

A ak to porušíte? V tom horšom prípade sa financie vašej firmy značne preriedia, pretože sankcie za klamanie zákazníkov sa môžu vyšplhať až do výšky 5 000 000 kč. V menej katastrofickom scenári môže spotrebiteľ do 90 dní odstúpiť od zmluvy, ak sa preukáže, že vami uvedené informácie sú nepravdivé.

2. Tlačidlo objednania

Ako ste sa už dočítali vyššie, novela získala svoje označenie podľa povinnosti jasne formulovať záverečné tlačidlo na dokončenie objednávky. Z textu tlačidla by malo jednoznačne vyplývať, že objednávka je záväzná a je potrebné ju uhradiť.

Použite preto „Objednávka zaväzujúca k platbe“, „Objednávka s povinnosťou platby“ alebo inú podobnú formuláciu. Vetám typu „Potvrďte“ alebo „Objednajte teraz“ sa vyhnite veľkým oblúkom, sú dôrazne zakázané.

3. Radenie produktov

Radíte na svojom e-shope jednotlivé produkty podľa ich predajnosti, obľuby, množstva recenzií a podobne? Odteraz musíte priamo vo výbere produktov uviesť, na základe akých parametrov sú produkty v ponuke zoradené.

 

4. Zľavy

S príchodom tlačidlovej novely odzvonilo aj umelému zlacňovaniu, ktoré môže zákazníka ľahko zlákať na nákup pomocou zavádzajúcich zľavových akcií.

Nové pravidlá nútia predajcov, aby spotrebiteľom poskytovali informácie o najnižšej cene, za ktorú bol tovar ponúkaný počas posledných 30 dní pred zľavovou akciou. Zľava vyjadrená v percentách sa vždy porovná s najnižšou cenou za dané obdobie.

Nebude tak možné, aby e-shop tovar umelo zdražil a následne ponúkal „veľkú“ zľavu. E-shopy môžu pokračovať v hre s cenami a stále uvádzať ako pôvodnú cenu tú, ktorú uviedli pri predchádzajúcej zľave, pokiaľ medzi zľavami nie je oneskorenie. Napríklad ak ponúkate produkt v cene 499 Kč v 20% zľave, a potom zľavu navýšite na 25%, pôvodná cena zostáva stále 499 Kč.

Samozrejme môže nastať situácia, kedy sa rozhodnete tovar kvôli rastúcim nákladom zdražiť natrvalo. V takom prípade je potrebné myslieť na to, že zľava by mala prebehnúť najneskôr mesiac pred prípadnou akčnou ponukou.

Existujú ale výnimky. Tieto zmeny sa nevzťahujú na rýchlo sa kaziaci tovar, služby, nehmotné produkty alebo vernostné programy typu akcie 2+1 zadarmo a podobne.

 

5. Reklamácia

Sprísneniu sa nevyhli ani podmienky reklamácie. Pôvodná šesťmesačná lehota od prevzatia, ktorá platí pre reklamáciu chybného produktu, sa predlžuje až na rok. Na jej vybavenie máte presne 30 dní.

 

6. Dodacia lehota

Mení sa aj lehota, v ktorej musí predajca doručiť zákazníkovi tovar. Najnovšie je to do 30 dní od objednania, pokiaľ nie je v obchodných podmienkach uvedené inak. V opačnom prípade má zákazník právo od zmluvy odstúpiť a obchodníkovi hrozí pokuta. Je tiež nutné uvádzať konkrétny dátum doručenia, nielen obdobie alebo rozmedzie. Dátum je samozrejme potrebné dodržať.

 

Aké ďalšie zmeny prináša tlačidlová novela?

  • Nákup – Medzi priamo zakázané aktivity patrí automatické vkladanie produktov do košíka a zaškrtávanie okienok za spotrebiteľov, napríklad pre odber newslettera. Obchodníci sú ďalej povinní zákazníka pred potvrdením objednávky vyzvať na jej skontrolovanie. V neposlednom rade je potrebné zákazníkom poskytnúť obchodné podmienky v trvalej a nezmenenej podobe, a to nie v podobe odkazu, ale PDF dokumentu, ktorý bude zaslaný spoločne s potvrdením objednávky.
  • Návody na používanie produktov – Máte návod? A mohla by som ho vidieť? Bohato stačí aj elektronický. Je dôležité si uvedomiť, že obyčajný odkaz na internetové stránky nestačí. Ideálne je zaslať ho na e-mail v PDF formáte.
  • Telefonické zmluvy – Novela urobila prietrž aj v uzatváraní zmlúv po telefóne. Tie sú platné až po písomnom potvrdení zákazníkom.
  • Odstúpenie od zmluvy – Pri porušení niektorých zákonom stanovených pravidiel majú spotrebitelia právo odstúpiť od uzavretej zmluvy v 90-dňovej lehote alebo požadovať adekvátnu zľavu.

 

Potrebujete pomôcť s nastavením nových pravidiel na všetkom e-shope? Chcete mať istotu, že ste na nič nezabudli a vaše úspory nezničí bolestivá pokuta? Obráťte sa na nás!  Zariadime, aby váš e-shop spĺňal všetky požiadavky.

Jako Content Manager v Krejtě dohlížím na celý proces tvorby obsahu na sítě pro klienty, od prvotního nápadu až po zveřejnění. Mimo práci mě baví řada dalších věcí, třeba kreativní obory, jako je móda, interiérový design a zpěv nebo také zahradničení a počítačové hry.

Chcete vybojovať
viac objednávok?

odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
^