Marketplace alebo porovnávače tovaru – čo si vybrať?
Porovnávače tovaru a marketplace, dve platformy, na ktorých sú vaši zákazníci. Má ale zmysel, aby ste na nich boli tiež? Prečítajte si, aké sú medzi nimi rozdiely a kedy sa oplatí ich využívať.
Marketplace ušetrí náklady a osloví viac zákazníkov
Marketplace je online portál, na ktorom zákazníci nájdu tovar všetkého druhu. Slúži ako prostredník medzi predajcami a nakupujúcimi. Spravidla nepredáva vlastné produkty, ale je výkladnou skriňou e-shopov a ich tovaru, z ktorého si zákazník vyberie presne to, čo si praje.
V skratke, jedná sa o portály s veľkým množstvom zákazníkov, ktorí hľadajú rôzny tovar, a tiež konkurenciou, čo tento tovar ponúka. Hlavný rozdiel oproti porovnávačom je v tom, že marketplace obvykle zaisťuje predaj, reklamácie a propagáciu pod svojim vlastným menom. Byť tam, sa teda môže vyplatiť , pokiaľ vaša značka ešte nie je taká známa, a nemá takú dôveru zákazníkov, ako práve marketplace. A navyše vám ušetria náklady za distribúciu.
Výhodou marketplace je tiež možnosť osloviť zákazníkov, ktorí váš e-shop jednoducho nepoznajú, a to aj zákazníkov zo zahraničia. Globálne nakupovanie cez internet je dnes pre mnohých štandardom.
Marketplace sa teda oplatí ako hlavný predajný kanál v začiatkoch podnikania, ako vedľajší kanál na oslovenie väčšieho množstva zákazníkov alebo ako možnosť expanzie do zahraničia.
Porovnávač tovaru zvýhodní lacné e-shopy s dobrým hodnotením
Zatiaľ čo marketplace je samostatný e-shop, kde môžu ľudia rovno nakúpiť, porovnávače tovaru zákazníkov odkazujú priamo na vás. Jediné, čo musíte urobiť, je zaujať ich a ukázať, že by mali ten konkrétny tovar, ktorý zháňajú, kúpiť práve u vás.
Tovarové porovnávače slúžia ako nákupný radca. Zákazníci na nich vidia, aké obchody daný výrobok ponúkajú a za akú cenu. A tiež to, ako sú ostatní nakupujúci s predajcom spokojní. Vplyv na ich rozhodovanie má tiež pridaná hodnota, napríklad doprava zadarmo či status overeného predajcu.
Výhoda oproti marketplace je, že porovnávač propaguje priamo vašu značku. Môže to ale byť aj nevýhoda, pokiaľ vo vašu značku zákazníci nemajú dôveru alebo pridávajú negatívne recenzie. Ďalšou nevýhodou je, že sa tu zákazníci často rozhodujú práve podľa ceny, možností dopravy alebo hodnotenia, a tak pokiaľ nie ste medzi svojimi konkurentmi v týchto oblastiach najlepší, zákazník si vás nemusí vybrať.
Ako teda byť na porovnávači úspešní?
Najlepšie tak, že získate čo najviac kladných hodnotení, ponúknete rôzne možnosti dopravy (napr. doručenie s množstvom miest na vyzdvihnutie) alebo budete držať svoje ceny nízko, či ponúkať výhodné balenia. Úspech môžete mať aj s produktmi, ktoré konkurencia jednoducho neponúka.
Hlavnou výhodou porovnávačov je potom práve možnosť zbierania kladných recenzií. Mnoho ľudí sa na recenzie z porovnávačov pozerá, a to aj vo chvíli, keď už váš e-shop poznajú a zvažujú na ňom nakúpiť. Jednoducho sa len chcú uistiť, že ste dôveryhodný predajca.
Čo je najlepšie pre vás?
Na začiatku a pre menšie podnikanie je vhodnejšie marketplace, aj keď môže slúžiť aj ako vedľajší predajný kanál pre veľké e-shopy. Tiež sa hodí vo chvíli, keď nemáte dostatok kladných hodnotení a dôveru zákazníkov alebo potrebujete ušetriť náklady, a nemôžete utrácať za vlastnú distribúciu, či zákaznícku podporu. Alebo keď chcete dostať svoj biznis lacno do zahraničia.
Pre silné značky, veľké e-shopy s množstvom spokojných zákazníkov a radom spôsobov dopravy, výhod a nízkymi cenami sú zase najvýhodnejšie porovnávače, ktoré poslúžia ako ďalšia propagácia e-shopu a ukážu zákazníkom, v čom ste lepší ako konkurencia. Je to tiež dobré miesto na zbieranie hodnotenia.
Tak už v tom máte jasno? Alebo ešte stále váhate?
Obráťte sa na nás a my vám radi pomôžeme vybrať ten najlepší kanál pre vás alebo naštartovať marketing.