Ako zaujať zákazníkov a získať si ich dôveru? Stavte na storytelling marketing
Získať pozornosť zákazníkov vo svete, kde sú na každom rohu bombardovaní reklamou, nie je vôbec jednoduché. Aby si v mori konkurencie zapamätali práve vás, potrebujete silný brand, pútavé texty a vizuál, ale aj presné cielenie.
Existuje však ešte jeden významný nástroj súčasného marketingu, o ktorom ste možno nepočuli. Storytelling marketing.
Predajte svoj produkt cez príbeh. Vieme, ako na to!
Príbehy a emócie predávajú. Potvrdzujú to psychologické výskumy, pretrvávanie mýtov a príbehov z dávneho staroveku, ale napríklad aj to, ako ľahko si zapamätáte vtipy, klebety či historky. A presne na tom stavia aj storyteling marketing.
Ako to funguje? Jednoducho.
Stačí iba prepojiť marketingové oznámanie s myšlienkou, príbehom – ideálne takým, kde sa zákazník uvidí v hlavnej roly. Emóciami nabité video či kampaň si predsa každý zapamätá lepšie ako suchý slogan.
Miliardové tržby? S príbehovým rámcom budú na dosah
Príbehy zaujmú lepšie ako nezaujímavé oznámenia. Ako ich však rozprávať pomocou marketingu, kde vôbec začať, a hlavne, ako na to? Riešením je využitie príbehovej formy. A pre inšpiráciu nemusíte chodiť ďaleko – stačí sa pozrieť na úspešné filmy alebo seriály.
- Príbehový charakter dokáže priniesť miliardové tržby – teda aspoň vo filmovom odvetví.
- Ani v marketingu avšak nie je na zahodenie, pretože vám priláka zákazníkov, ktorých potrebujete.
- Jeho systém je ako bonus osvedčený tisíckami rokov ľudského vývoja. Príbehy sú tu s nami už od pradávna, zakódované v našej hlave – a stále nás dokážu osloviť.
Jedným z najrozšírenejších typov príbehovej formy je tzv. Cesta hrdinu, ktorá sa využíva aj v množstve práve tých najúspešnejších filmov. Ukazuje jednotlivé kroky, ktorými si hrdina (čiže zákazník) prechádza na svojej ceste k inému, lepšiemu životu. A to práve vďaka vášmu produktu alebo službe.
Aplikovať ho môžete vo všetkých typoch a formátoch marketingu, od videí a grafických bannerov cez inzerciu a platenú reklamu, až po texty na vašom webe. Pýtate sa ako?
3 kroky k príbehu, ktorý zaujme každého zákazníka
Či už predávate oblečenie, hračky alebo stavebniny, ponúkate masáže alebo finančné poradenstvo, príbehový rámec môže pomôcť aj vašej značke. Pokiaľ je správne zostavený, využiť ho je možné kdekoľvek. Stačí dodržať pár podstatných krokov.
- Ukážte zákazníkovi produkt, ktorý vyrieši jeho problém
- Pozvite ho na spoločnú cestu s vami, kde nájde potrebné riešenie
- Staňte sa súčasťou života svojich zákazníkov
Poďme sa bližšie pozrieť, ako na to.
1. Ukážte zákazníkovi produkt, ktorý vyrieši jeho problém
Problémy a pocity zákazníkov. Presne na tie sa v 1. fázy príbehového rámca sústredíme – ukazujeme im, že rozumieme tomu, čo ich trápi. Zobrazujeme ich potreby a ciele, ale aj obavy a prekážky, ktoré ich brzdia na ceste k ich naplneniu. A to všetko ešte predtým, než spoznajú vašu značku a rozhodnú sa pre ňu.
- „Trápi vás neustála únava a neschopnosť sústrediť sa?“
- „Už vás nebaví neustále upratovať upchatý odpad?“
- „Tiež sa vám stáva, že si objednávate oblečenie, ktoré zakaždým nesedí?“
Vo vyhľadávaní pokrývame často kladené otázky zákazníka – ten totiž vie, že ho niečo trápi, ale zatiaľ nepozná riešenie alebo sa ešte pre neho nerozhodol. Práve preto ho musíme zaujať a ukázať mu, že naša značka existuje a môže mu pomôcť.
Nesnažíme sa mu predať produkt, ale skôr vybudovať vzťah. Prezentujeme sa ako sprievodca, ktorý mu môže pomôcť prekonať problémy. Content marketing je tu našou hlavnou zbraňou.
2. Pozvite zákazníka na spoločnú cestu s vami
Váš zákazník už vie, že si potrebuje kúpiť produkt alebo službu – preto je načase, aby si vybral práve vás.
Buďte mu neustále na očiach a k dispozícii. Pripomeňte mu nielen svoj produkt, ale aj problémy, ktoré vďaka nemu vyrieši. Podeľte sa aj o skúsenosť ostatných zákazníkov a ich príbehy.
Vyzdvihnite nielen parametre vášho produktu, ale aj benefity, ktoré ponúkate. Zľavy, doprava zadarmo, zákaznícka podpora, na to všetko ľudia počujú. A k zdôrazneniu sa nebojte použiť naliehavé claimy, napríklad:
- „Riešenie máte na dosah. Tak na čo čakáte?“
- „Nezmeškajte sezónny výpredaj za jedinečné ceny!“
- „Pozor, už zostáva len 10 voľných miest…“
Čím viac argumentov zákazníkovi predložíte, tým skôr sa rozhodne práve pre vás.
3. Staňte sa súčasťou života svojich zákazníkov
Kúpou vášho produktu alebo služby vaša práca nekončí, naopak. V 3. fázy ide predovšetkým o podporu a udržanie zákazníka. Starajte sa o neho a rozmaznávajte si ho. Pripomínajte mu, že ste mu stále na blízko, a povzbuďte ho, aby sa podelil o svoj vlastný príbeh. Váš zákazník sa stáva ambasádorom vašej značky a základom komunity, ktorú postupne budujete.
- „Potrebujete poradiť so svojim zariadením? Náš servis je tu vždy pre vás.“
- „Ako vyzerala vaša cesta s našou aplikáciou? Podeľte sa s nami o váš príbeh.“
- „Vážime si vašu podporu a teší nás, že ste stále s nami.“
Zamerajte sa na to, kým sa váš zákazník stal vďaka vášmu produktu. Ide o záver príbehu, ktorý rozprávate, preto sa sústreďte na pocity pokoja, úľavy, šťastia či úspechu.
Zároveň však nezabúdajte ani na ostatných zákazníkov, ktorí riešenie ešte len hľadajú. Už vo fáze, keď vidia problém, im musíme ukázať riešenie. Cieľ, za ktorým majú vyraziť. A tým ich motivovať.
Už viete, ako bude vyzerať príbeh vašej značky?
Storytelling je mocným marketingovým nástrojom, ktorý vám priláka a udrží zákazníkov. Môžete ho využiť v reklamách, na sociálnych sieťach či na webovej stránke. Každé jeho oznámenie je ako súčasť puzzle, ktoré postupne zapadajú do seba a tvoria váš príbeh.
Nech už bude mať akúkoľvek podobu, pamätajte na to najdôležitejšie – zákazník je vždy tá dominanta, o ktorú ide. Značka samotná je iba jeho sprievodca. A pretože každý hrdina potrebuje iného sprievodcu, storytellingovej kampani by malo predchádzať aj určenie brandu a špecifickej osobnosti značky.
Stavte na silu príbehov aj vo vašej marketingovej kampani. Poradíme vám, ako na to, a pridáme ešte niečo naviac. Poskytneme vám kompletné marketingové služby. Kontaktujte nás a vyberte si riešenie pre vás na mieru.