Obrovský trend dnešnej digitálnej doby, čoraz obľúbenejší a častejší spôsob online marketingu. Prečo sa vyplatí zahrnúť ho do svojej marketingovej stratégie? Načo si dať pozor, a ako nájsť influencera „šitého na mieru“? Zodpovieme si všetko podstatné od základných definícií, až po malé tipy, preto určite čítajte ďalej.
Na začiatok si položte otázku: Podľa čoho ste si vyberali novú elektroniku, oblečenie, či napríklad hotel pri cestovaní? Kto dopomohol vašej potrebe vlastniť konkrétny produkt či využiť určitú službu?
Ak pravidelne využívate sociálne siete, s najväčšiu pravdepodobnosťou vás niekto „influencol“ – teda ovplyvnil k nákupu produktu alebo služby od určitej značky.
Začína to byť trošku jasnejšie, však?
Konkrétne, pojem influencer vznikol až v spojení so sociálnymi sieťami. V súčasnosti sa primárne spája s novodobými youtubermi, instagramermi či napríklad tiktokermi.
Povolania, ktoré spĺňajú definíciu influencera, však existovali už dávno predtým ako sa dostalo do popredia toto označenie. Kedysi išlo hlavne o celebrity, hercov či všeobecne umelcov. To všetko sú osobnosti, ktoré majú určité publikum, a s tým prirodzene na nich významný vplyv.
Hlavnou úlohou influencera je významne ovplyvniť názory a správanie určitého množstva ľudí. V dnešnej online dobe plnej sociálnych sietí sa tento pojem dostáva čoraz viac do popredia a stáva sa čoraz viac populárnym.
A viete, čo je na práci influencera najlepšie?
Influencerom sa môže stať naozaj ktokoľvek. Čo sa týka českých influencerov, môžeme ich podľa počtu sledujúcich rozdeliť do štyroch skupín.
Nano influencer
Aj keď nemajú zásah na veľké množstvo ľudí, môžu mať na svojich sledujúcich väčší vplyv. Prečo? S väčšinou sledovateľov sa poznajú osobne, a preto tam práve dôvera funguje lepšie. Výhodou pre značky je tiež to, že nie sú drahí.
Mikro influencer
Zvyčajne sa špecializujú na druh produktov, ktoré sú im blízke. Sú autentickí a dôveryhodní. Plusom je, že nie sú až tak zahltení správami. Z toho plynie, že majú viac priestoru na komunikáciu a dotazy od svojich fanúšikov.
Makro influencer
Sem už spadajú ľudia označovaní ako takzvané celebrity. Zvyknú si viac vyberať s kým spoluprácu nadviažu, ich podmienky sú náročnejšie, a aj cena je vyššia. Za to vám poskytnú širší dosah. Od makro influencera sa z časti vyžaduje, aby s publikom pravidelne zdieľal svoj súkromný život. Tým zabezpečuje, aj napriek vysokému počtu fanúšikov, blízky vzťah a udržiava si ich dôveru či pocit, že ho poznajú. Nie každý makro influencer má však vybudovanú takú silnú dôveru fanúšikov.
Mega influencer
Majú obrovský dosah, avšak je celkom nemožné, aby si daný influencer udržal úzky vzťah s publikom. Spolupráca s mega influencermi je vhodná napríklad na uvedenie nových produktov na trh alebo globálnej kampane.
A čo z toho vyplýva? Aj pri influencer marketingu si treba zvážiť, akým smerom sa chceme uberať. Kvalita, kvantita, či niečo medzi? Toť otázka. Každá značka je špecifická, preto odporúčame tento faktor dobre premyslieť.
Influencer marketing je obrovským trendom vo svete online marketingu, ktorý využíva vplyvné osobnosti – influencerov – k propagácii značiek, služieb či produktov.
Dobre cielený influencer marketing dokáže masívne, a hlavne efektívne osloviť trh a dopomôcť k získaniu povedomia o značke, či celkovej podpore predaja.
1. Ľudia veria ľudom, nie značkám
2. Presvedčovanie v najčistejšej možnej podobe
3. Využíva platformy, kde ľudia dobrovoľne trávia svoj čas
4. Predstavuje veľkú skratku v ceste medzi produktom a zákazníkom
Nesprávny výber influencera môže spôsobiť viac škody ako úžitku.
Dajte si preto záležať na výbere! Nie je to len o tom nájsť niekoho s množstvom sledovateľov a ponúknuť mu peniaze. Správne zvolený influencer, ktorý si budoval na sociálnych sieťach svoje meno, bude prirodzene chrániť svoju povesť a dá si na propagácii záležať, aby nesklamal publikum, ktoré mu verí.
S influencermi sa v poslednej dobe roztrhlo vrece. Výber je tým pádom náročnejší, ale o to je pravdepodobnejšie, že nájdete toho vhodného pre Vás.
Barter
Platené partnerstvo
Ambasádor značky
Špeciálny zážitok
Súťaže
Vlastní produkt
Prevzatie účtu (takeover)
Nie ste si istý, či je počet sledujúcich relevantný, a či naozaj sedí s interakciami určitého influencera? Tu je malý návod, ako si môžete interakcie publika vypočítať sami.
Miera zapojenia = (Celkový počet interakcií / celkový počet sledovateľov) x 100
Nezľaknite sa, ak vám vyjde pomerne malé %. Interakcie s vyšším počtom sledujúcich spravidla klesajú.
Príklady:
Ak je však výsledné percento nižšie o 2–3 %, ako sme uviedli v príklade, pravdepodobne nie je niečo v poriadku a odporučili by sme hľadať ďalej.
Či sa pre influencer marketing rozhodnete, alebo nie, je už vo vašich rukách. Isté je však to, že správnym výberom influencera dokážete zaručene rozhýbať vody a prilákať k vášmu produktu nových zákazníkov. A to sa oplatí!