Influencer marketing – Čo je influencer a ako ho využiť | KREJTA
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Slovník > Influencer marketing

Influencer marketing

Obrovský trend dnešnej digitálnej doby, čoraz obľúbenejší a častejší spôsob online marketingu. Prečo sa vyplatí zahrnúť ho do svojej marketingovej stratégie? Načo si dať pozor, a ako nájsť influencera „šitého na mieru? Zodpovieme si všetko podstatné od základných definícií, až po malé tipy, preto určite čítajte ďalej.

Influencer – kto to vlastne je?

Na začiatok si položte otázku: Podľa čoho ste si vyberali novú elektroniku, oblečenie, či napríklad hotel pri cestovaní? Kto dopomohol vašej potrebe vlastniť konkrétny produkt či využiť určitú službu?

Ak pravidelne využívate sociálne siete, s najväčšiu pravdepodobnosťou vás niekto „influencol – teda ovplyvnil k nákupu produktu alebo služby od určitej značky.

Začína to byť trošku jasnejšie, však?

Konkrétne, pojem influencer vznikol až v spojení so sociálnymi sieťami. V súčasnosti sa primárne spája s novodobými youtubermi, instagramermi či napríklad tiktokermi.

Povolania, ktoré spĺňajú definíciu influencera, však existovali už dávno predtým ako sa dostalo do popredia toto označenie. Kedysi išlo hlavne o celebrity, hercov či všeobecne umelcov. To všetko sú osobnosti, ktoré majú určité publikum, a s tým prirodzene na nich významný vplyv.

Čo je cieľom influencera?

Hlavnou úlohou influencera je významne ovplyvniť názory a správanie určitého množstva ľudí. V dnešnej online dobe plnej sociálnych sietí sa tento pojem dostáva čoraz viac do popredia a stáva sa čoraz viac populárnym.

A viete, čo je na práci influencera najlepšie?

Influencerom sa môže stať naozaj ktokoľvek. Čo sa týka českých influencerov, môžeme ich podľa počtu sledujúcich rozdeliť do štyroch skupín.

Nano influencer

  • 500  1 000 sledovateľov

Aj keď nemajú zásah na veľké množstvo ľudí, môžu mať na svojich sledujúcich väčší vplyv. Prečo? S väčšinou sledovateľov sa poznajú osobne, a preto tam práve dôvera funguje lepšie. Výhodou pre značky je tiež to, že nie sú drahí.

Mikro influencer

  • 1 000 10 000 sledovateľov

Zvyčajne sa špecializujú na druh produktov, ktoré sú im blízke. Sú autentickídôveryhodní. Plusom je, že nie sú až tak zahltení správami. Z toho plynie, že majú viac priestoru na komunikáciu a dotazy od svojich fanúšikov.

Makro influencer

  • 10 000  100 000 sledovateľov

Sem už spadajú ľudia označovaní ako takzvané celebrity. Zvyknú si viac vyberať s kým spoluprácu nadviažu, ich podmienky sú náročnejšie, a aj cena je vyššia. Za to vám poskytnú širší dosah. Od makro influencera sa z časti vyžaduje, aby s publikom pravidelne zdieľal svoj súkromný život. Tým zabezpečuje, aj napriek vysokému počtu fanúšikov, blízky vzťah a udržiava si ich dôveru či pocit, že ho poznajú. Nie každý makro influencer má však vybudovanú takú silnú dôveru fanúšikov.

Mega influencer 

  • 100 000 a viac sledovateľov

Majú obrovský dosah, avšak je celkom nemožné, aby si daný influencer udržal úzky vzťah s publikom. Spolupráca s mega influencermi je vhodná napríklad na uvedenie nových produktov na trh alebo globálnej kampane.

A čo z toho vyplýva? Aj pri influencer marketingu si treba zvážiť, akým smerom sa chceme uberať. Kvalita, kvantita, či niečo medzi? Toť otázka. Každá značka je špecifická, preto odporúčame tento faktor dobre premyslieť.

Influencer marketing – čo to je?

Influencer marketing je obrovským trendom vo svete online marketingu, ktorý využíva vplyvné osobnosti – influencerov – k propagácii značiek, služieb či produktov.

Dobre cielený influencer marketing dokáže masívne, a hlavne efektívne osloviť trh a dopomôcť k získaniu povedomia o značke, či celkovej podpore predaja.

Prečo využiť influencer marketing?

1. Ľudia veria ľudom, nie značkám

  • Určite to poznáte, ako sa hovorí na „vlastnej koži“, preto odpovedzte si sami: Dáte pri rozhodovaní skôr na odporúčanie blízkeho človeka, či na reklamu, ktorá na vás vybehne pri pozeraní na televíziu?

2. Presvedčovanie v najčistejšej možnej podobe

  • Nebudeme si klamať, influencer marketing je nástroj, ktorý pomerne dosť čerpá z psychologických princípov, možno aj preto je taký úspešný. Že ako to myslíme? Influencer vytvára kreatívny obsah, ktorý jeho sledovateľov napĺňa. Množstvo sledovateľov následne cíti podvedome potrebu podporiť ho v jeho tvorbe.

3. Využíva platformy, kde ľudia dobrovoľne trávia svoj čas

  • Sociálne siete sú dobrovoľné a sami si určujeme koľko času na nich strávime, či koho budeme sledovať. Je preto pochopiteľné, že sledujeme influencerov, ktorí sú nám sympatickí a majú podobné názory. Získavame tak pocit, že práve oni sú tými, ktorí nám rozumejú najviac. Až 40 % mladých ľudí hovorí, že ich obľúbený tvorca na sociálnych sieťach im rozumie viac ako rodina či priatelia.

4. Predstavuje veľkú skratku v ceste medzi produktom a zákazníkom

  • Značky, ktoré si pri budovaní mena zvolia inú cestu ako influencer marketing, to majú častokrát ťažšie. Influencer marketing dokáže ušetriť kopec financií aj námahy. A čo je najdôležitejšie, dokáže zabezpečiť priam expresný prístup k cieľovej skupine. A malý bonus? Ak sa spolupráca naozaj vydarí, dokáže so zákazníkmi vybudovať pevný osobný vzťah.

Pozor na škody! 

Nesprávny výber influencera môže spôsobiť viac škody ako úžitku.

Dajte si preto záležať na výbere! Nie je to len o tom nájsť niekoho s množstvom sledovateľov a ponúknuť mu peniaze. Správne zvolený influencer, ktorý si budoval na sociálnych sieťach svoje meno, bude prirodzene chrániť svoju povesť a dá si na propagácii záležať, aby nesklamal publikum, ktoré mu verí.

Ako však zvoliť vhodného influencera?

S influencermi sa v poslednej dobe roztrhlo vrece. Výber je tým pádom náročnejší, ale o to je pravdepodobnejšie, že nájdete toho vhodného pre Vás.

 

  1. Súznenie so značkou – ideálne je nájsť človeka, ktorý sa s vašim produktom či službou dokáže prirodzene stotožniť. To znamená, že by bol ochotný si ho kúpiť aj bez ponúknutej spolupráce.
  2. Demografické zloženie publika a ich záujmy – spája sa s bodom č. 1. Ak ide o prirodzený záujem, môžeme očakávať, že bude mať podobný postoj aj jeho publikum.
  3. Výber sociálnej platformy, kde by ste sa vedeli najprirodzenejšie zviditeľniť. Je váš produkt vhodnejší do fotiek, videí, stories alebo reels?
  4. Stanovte si rozpočet, ktorý ste ochotný vložiť do influencer marketingu.
  5. Vyhnite sa oblúkom nedôveryhodným influencerom, ktorí propagujú piate cez deviate.

Druhy influencer marketingu + konkrétne príklady využitia

Barter

  • Veľmi atraktívna spolupráca medzi firmami a influencermi. Firma poskytne produkt na výmenu za zdieľanie na sociálnych sieťach.
  • Tento druh spolupráce často využívajú napríklad rôzne automobilky.

Platené partnerstvo

  • Najbežnejšia forma, značka influencerovi zaplatí za uverejnenie príspevku, fotky, videa, príbehu…
  • Môže byť jednorazová, ale aj dlhodobá v určitých frekvenciách – napríklad jedenkrát za mesiac.
  • Platené partnerstvo sa spája hlavne s rôznymi značkami potravín či napríklad krytmi na mobil a podobne.

Ambasádor značky

  • Ideálnym ambasádorom značky je osobnosť, ktorá dlhodobo využíva produkty/služby od danej značky, zdieľa rovnaké hodnoty, odporúča ich, a to niekedy dokonca aj bez platenej reklamy.
  • Ide o dlhodobú spoluprácu medzi konkrétnou osobnosťou a značkou, ambasádor sa stáva jej tvárou.
  • Značka aj ambasádor by v sebe navzájom mali mať veľkú dôveru.
  • Typickým príkladom takejto spolupráce je George Clooney a Nespresso.

Špeciálny zážitok

  • Značka umožní influencerovi zažiť niečo netypické, vzácne. Ide napríklad o pozvanie do zahraničia na rôzne exkurzie v sídle firmy. Influencer zdieľa svoju skúsenosť na sociálnych sieťach so svojimi fanúšikmi.
  • Príkladom sú tripy influencerov na rôzne celosvetové prehliadky alebo letný karavan trip v spolupráci s Coca Colou.

Súťaže

  • Podmienky súťaží veľakrát pomáhajú obom stranám – značke pomáha k zviditeľneniu a influencerovi vzrastá počet followers.
  • Natrafiť na takúto spoluprácu môžete pri rôznych kozmetických značkách či v odevnom priemysle.

Vlastní produkt

  • Influencer v spolupráci s výrobou danej značky pripraví vlastný produkt, ktorý je originálne obrandovaný a nesie jeho meno, špecifický image, prípadne aj jeho tvár. 
  • Spolupráca sa spája opäť primárne s potravinárskym priemyslom alebo s oblečením.

Prevzatie účtu (takeover)

  • Influencer na svojom profile informuje o tom, že bude nasledujúci čas online na profile danej značky. Týmto štýlom môže značka získať značné percento jeho sledujúcich.
  • Pod týmto druhom spolupráce si môžete predstaviť rôzne cestovateľské spolupráce.

Malý tip na záver

Nie ste si istý, či je počet sledujúcich relevantný, a či naozaj sedí s interakciami určitého influencera? Tu je malý návod, ako si môžete interakcie publika vypočítať sami.

Miera zapojenia = (Celkový počet interakc/ celkový počet sledovateľov) x 100

Nezľaknite sa, ak vám vyjde pomerne malé %. Interakcie s vyšším počtom sledujúcich spravidla klesajú.

Príklady:

  • Profily s cca 2000 sledujúcimi tvoria interakcie približne 10 %.
  • Pri 100 000 sledujúcich je to priemerne len 2,5 %.

Ak je však výsledné percento nižšie o 23 %, ako sme uviedli v príklade, pravdepodobne nie je niečo v poriadku a odporučili by sme hľadať ďalej.

Či sa pre influencer marketing rozhodnete, alebo nie, je už vo vašich rukách. Isté je však to, že správnym výberom influencera dokážete zaručene rozhýbať vody a prilákať k vášmu produktu nových zákazníkov. A to sa oplatí!

Chcete vybojovať
viac objednávok?

odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
odznak
^